Allt fler brottsoffer får hjälp

Brottsofferjourerna når alltfler unga och kan nu ge stöd via vår Internettjänst Brottsoffersvar på Nätet. Många våldsutsatta kvinnor kommer till BOJ. Vi satsar på att utöka vårt stöd till dem och deras barn. Idag ger vi även hjälp på 15 språk. Arabiska är det mest eftersökta språket.

Den Internationella Brottsofferdagen infaller den 22 februari. Sedan 10 år tillbaka arrangerar Brottsoffermyndigheten, i samarbete med bland annat Brottsofferjourernas Riksförbund, en temadag i Stockholm med anledning av dagen. Årets konferens "Upp till bevis" tar bl a upp frågan om barns medverkan vid rättegång samt om konsekvenserna av ny teknik vid förhör i rättssalen.
Runt om i landet brukar de lokala brottsofferjourerna tända ljus och högtidlighålla dagen på olika sätt. Inte sällan genom att sprida kunskap om brottsofferfrågorna lokalt.
Den 22 februari brinner otaliga ljus i hela Sverige och ute i Europa för att uppmärksamma alla brottsoffer.
Brottsofferjourerna har emellertid sina tankar hos brottsoffer alla årets 365 dagar.
Förra året hjälpte vi cirka 50000 brottsoffer, vittnen och anhöriga. Brottsofferjourerna ger konkret stöd, information och vägledning till brottsdrabbade människor.

Vi når alltfler unga
Vår statistik för år 2008 visar att drygt en tredjedel av de hjälpsökande är under 25 år. Under tre år drev vi ett projekt riktat mot unga och utbildade bland annat unga volontärer samt tog fram en bok och en film. Under dessa år har vi lyckats nå fler unga utsatta för brott. Vi är stolta över att allt fler unga vet att vi finns och får hjälp. Och vi är glada att vi nu sedan den 1 februari återigen kan ge hjälp via e-post genom vår Brottsoffersvar på Nätet. Många unga vill ha hjälp via unga@boj.se

Många är våldsutsatta kvinnor
Vår statistik visar också att vi fortfarande når och hjälper ett stort antal kvinnor utsatta för våld, hot, sexualbrott och kvinnofridsbrott som t ex överträdelse av besöksförbud. Våldsutsatta kvinnor utgör nära hälften av de brottsoffer som vi når genom vår stödpersonsverksamhet. Därför känns det bra att vi från Socialstyrelsen fått medel för att stödja våra jourer i arbetet med kvinnofridsfrågor.

Amanda Säfström, projektledare har kartlagt vilka kommuner som saknar en kvinnojour - särskilt små kommuner gör det.

- Förhoppningen är att brottsofferjouren kan vara ett komplement och fånga upp de kvinnor som behöver stöd. Några brottsofferjourer kanske vill utveckla verksamheten och ha skyddat boende om behov finns, säger Amanda Säfström som gärna hjälper jourerna i dessa frågor.

Vi talar 15 språk
Stöd på eget språk är ett projekt som fyller ett stort behov. Särskilda språkvolontärer har utbildats för att ge stöd till människor som utsatts för brott i Sverige och behöver stöd på sitt eget språk. Det är också viktigt att få stöd av en person som förstår ens kulturella bakgrund. Mest frekvent anlitas våra språkvolontärer på arabiska. Brottsofferjourerna söker nu fler arabisktalande volontärer för att hinna med att ge stöd till alla hjälpsökande. Det behövs också nya krafter på bosniska/kroatiska/serbiska.

- Arabiska är vårt mest efterfrågade språk. Förra månaden hade vi 36 hjälpsökande som fick hjälp av språkvolontärer. Många behöver flera samtal, säger Göran Thornadtsson, projektledare för Stöd på eget språk och fortsätter;

- Det är framför allt från våra jourer och polis som de hjälpsökande får vetskap om oss. Men annars kan man ringa direkt på 08-642 00 46.

Det går idag att få stöd på 15 olika språk via Stöd på eget språk. Göran Thornadtsson annonserar nu även efter språkvolontärer på två ytterligare språk; turkiska och tigrinja. Medel till projektet Stöd på eget språk kommer från Brottsofferfonden.

För mer information kontakta:
Ninna Mörner, pressansvarig 073-9738602, 08-556092 82
Mia Delin, projektledare Brottsoffersvar på Nätet 08- 556092 88