Vantar med rosa budskap gjorde succée

Vantar med rosa budskap gjorde succée

Sticka en vante och skänk en slant till Bröstcancerfonden - det var Jenny Aldebrandts enkla idé som hon hoppades skulle dra in ett par tusenlappar via insamling på BROs hemsida. Resultatet överträffade tiofalt hennes förväntningar och från september har Knits for Tits dragit in cirka 40 000 kronor. Sucéen gav mersmak: ”Jag har redan börjat skissa på ett mönster till nästa år säger, Jenny Aldebrant.”

Jenny är Stockholmsfödd men numera bosatt i Gnesta. Idén med vantar som bär ett rosa budskap fick hon förra hösten när en i bekantskapskretsen fick diagnosen och en tidigare arbetskamrat avlidit i sjukdomen.

- Cancer har funnits i min närhet sista tiden. När jag själv blev kallad till mammografi väcktes tanken "tänk om"... Jag hade tidigare publicerat vantmönster på stick-communityn Ravelry och fick idén att göra ett mönster till förmån för Bröstcancerfonden. Jag hade inte direkt någon vision eller mål för insamlingen men hoppades få ihop några tusenlappar i alla fall. Att det skulle bli ett femsiffrigt belopp under bara några månader överträffade vida hennes förväntningar. Sociala medier har hjälpt till att sprida idén, tror hon.

-Stickning har åter blivit populärt bland yngre och sedan sprids det ju lättare med media så som Facebook och Instagram. Facebook gruppen Online stickcafé har haft stor betydelse för spridningen av mönstret. Jag startade även en grupp på Facebook : Knits for tits knit along, där de som stickar vantarna kan visa sina alster och ställa eventuella frågor. Den gjorde nog att fler nybörjare vågade sig på att sticka vantarna.

Privat bor Jenny i Gnesta med man och två tonårsbarn. Förutom Knits for Tits insamlingen på nätet hoppade flera garnbutiker på tåget och sålde paket med garn och mönster och skänkte hela intäkten till Bröstcancerfonden. Sporrad av det entusiastiska mottagandet går Jenny redan nu och funderar på nästa års rosa vantmönster.

- Jag har inte bestämt vad det blir nästa år, men däremot ska jag vara ute i god tid! Om gensvaret var så här varmt trots att jag var sent ute – då borde det i alla fall kunna bli minst lika bra nästa år, hoppas Jenny.