Undersöka brösten måste bli lika självklart som att borsta tänderna

Undersöka brösten måste bli lika självklart som att borsta tänderna

Fem fägsstarka kvinnor har valts in i BROs styrelse. En av dem är Maria Areskoug från Göteborg som sedan många år är engagerad i Bröstcancerföreningen Johanna.

-Kunskapen om bröstcancer och tidig upptäckt måste bli en naturlig del av mötet mellan vården och de unga kvinnorna, menar Maria. Från gynekologen till idrottsläraren ska man få information om vikten av att hålla koll och vart man vänder sig med frågor.

Marias egen bröstcancerhistoria kantades av misstag från vårdens sida. Idag lever hon med spridd, kronisk bröstcancer.

-På grund av primärvårdens bristande förmåga att fånga upp symptom av bröstcancer, felaktig abedömningar och mammografier som inte visade något på grund av täta bröst (bröst med stor mängd bröstkörtlar), så hann min bröstcancer fortsätta att växa. Men  tack vare att jag tar ansvar för mitt välmående och ställer krav, har jag inte bara överlevt utan också fått bättre hälsovanor, goda relationer till min familj och kunnat  behålla jobbet. De erfarenheterna använder jag för att påverka framtiden både för mig och de som kommer efter.

- När startade ditt engagemang för bröstcancerföreningen Johanna?
Jag började besöka BCF Johanna augusti 2011 och gjorde min första insats med att sälja rosa varor vid ICA i Allum. Två år senare blev jag ordförande för vår förening med 700 medlemmar. Jag har fått mycket kunskap om cancervården både i Sverige och internationellt, samt många kontakter inom andra patientorganisationer, vården och läkemedelsindustrin. Jag arbetar för att patienternas behov skall bemötas bättre i olika sammanhang, bland annat genom att patientanpassa kliniska studier och medicinering. Jag har deltagit i visions- och planeringsarbetet  av Sahlgrenskas nya bröstcenter tillsammans med RCC-väst och Sahlgrenska bröstteamet.

- Varför vill du vara med i BROs styrelse och vilken är din vision kring Bröstcancervården?

Vi behöver utveckla det förebyggande arbetet genom screening som måste påbörjas i tid när det finns hög risk och är adekvat utifrån de individuella förutsättningarna. Varje gynekologbesök borde innehålla genomgång av bröst samt samtal om självundersökning, precis som tandläkaren pratar tandhygien även om du inte har karies. Redan i gymnasiet  bör man genom idrottt och hälsa få lära sig självundersökning. Det är inte ok att ammande mammor avfärdas med förklaringen mjölkstockning och utvecklar spridd bröstcancer.

-Hur kan din egen förening Johanna stötta bröstcancerdrabbade?
Till oss kan patienter och närstående komma och träffa andra med liknande erfarenheter. Vi har många olika grupper som stödjer rehabilitering, bland annat samtalsgrupper med psykologer och barngrupper med bild-, drama- och sagoterapeuter. Jag vill verka för ett holistisk mottagande av patienten och de närstående i regionen och nationellt. Jag vill verka för ett proaktivt arbete inom vården som förbereder patienten och de närstående för vad som skall komma;  fysiska och psykiska reaktioner och var man kan söka hjälp.

Bröstcancerföreningen Johanna är en ideell organisation som bildades för 35 års sedan. I år flyttade de till nya lokaler på Packhusplatsen 2 i Hertzia Huset. Öppet  dagligen mellan 11-15, samt vissa kvällar och helger.