Rosa höbalar ger 300 000 till bröstcancerforskning

Rosa höbalar ger 300 000 till bröstcancerforskning

Höbalar i rosa plast - det är en enkla kampanjidén som skall väcka uppmärksamhet och samla in pengar till bröstcancerforskningen. Redan innan skördesäsongen har påbörjats så har allt emballage sålt slut och hela kampanjen har inbringat 300 000 kronor till Bröstcancerfonden. Nu har kampanjen gått vidare till Instagram där man kan lägga upp sin bästa rosa bal-bild och tävla.

Vi är vana att se vita balar på de svenska fälten. Genom att packa gräs i plast bibehålls och konserveras grödans höga näringsvärden på ett naturligt sätt. Idén att sälja rosa nät och plast till ensilagebalar kommer från Nya Zeeland och Lantmännen har tillsammans med ett antal leverantörer tagit idén vidare till de svenska fälten. Kampanjen, som drivits i samarbete med BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, har blivit succé.

– Efterfrågan från landets lantbrukare har varit större än vad vi kunnat ana. Tillsammans med Trioplast, Tama och våra lantbrukskunder kommer vi att skänka 300 000 kronor till Bröstcancerfonden, berättar Torbjörn Wahlström, chef för växtodlingsprodukter på Lantmännen Lantbruk.

– Eftersom de flesta av oss känner någon som drabbats av cancer var det en självklarhet att ta det här initiativet till Sverige. Många kvinnor är idag verksamma inom lantbruket och vi tycker därför att det är angeläget att uppmärksamma och bidra till forskningen kring bröstcancer som drabbar så många, avslutar Torbjörn Wahlström.

– Att visualisera kampen mot bröstcancer genom rosa balar tycker vi är en jättefin och kreativ idé som inte bara inbringar pengar till bröstcancerforskningen, utan även uppmärksammar kvinnans vanligaste cancer, säger Paula Asarnoj, kommunikations- och pressansvarig på BRO.

Genom en Instagramtävling uppmärksammas nu bröstcancerforskningen ytterligare. Bilder med hashtaggen #rosabalar deltar i tävlingen där fina priser står på spel. Mer information om tävlingen finns på @rosabalar eller lantmannenlantbruk.se/rosabalar.