Stor politisk enighet om att stoppa lotteriet i cancervården

Stor politisk enighet om att stoppa lotteriet i cancervården

Fråga: Om du blir invald i riksdagen – är du då beredd att verka för att bröstcancerpatienter skall få lika tillgång till vård och läkemedel, oavsett var de bor i Sverige?

Samtliga riksdagskandidater oavsett partifärg är för en mer jämlik vård i Sverige. Frågan om hur detta skall ske skiljer sig dock.

I enkät sammanställd av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation ställde BRO tre av våra kärnfrågor till 452 riksdagskandidater som står på valbar plats, samt till FI och SD. Våra tre frågor gällde rätten till jämlik vård, snabb tillgång till läkemedel och gratis mammografi.

Här presenterar vi ett sammandrag av de drygt 200 svar vi har fått.

För att se enkäten i sin helhet - klicka på resurslänken längst ned till vänster.

Fråga 1

Under våren har vi uppmärksammat de stora orättvisor som råder i landet vad gäller tillgång på vård och behandling för bröstcancerpatienter. Bland annat publicerade vi ett öppet brev till Göran Hägglund på Dagens Medicins debattsida. En av våra käpphästar och prioriterade frågor handlar om demokratisk vård. Oavsett var du bor i Sverige skall du ha tillgång till en lika snabb och god vård samt läkemedel. Så är inte fallet idag. Det vi ironiskt kallar för Postkodlotteriet vittnar om en djup orättvisa där geografi blir avgörande för din hälsa. Det kan skilja upp till ett år innan patient A får tillgång till en medicin som kan förlänga livet medan patient B bosatt på annan ort redan har den i sin hand. BRO anser att det är oacceptabelt.

Kommentar till svaren på fråga 1

Samtliga riksdagspolitiker är överens om att verka för att tillgång till samma vård skall vara lika över landet. C, FI FP och KD röstade samtliga 100% ja på frågan. MP, M, S och V låg strax under 100%. I kommentarsfältet framgår att vägen till målet varierar. Frågan om landstingen och statens inflytande är central.

Politikernas kommentarer

Här följer några urval från kommentarsfältet ifrån de politiker som valde att kommentera frågan.

Centern - Vi ser gärna till det skapas större regioner kopplade till ett universitetssjukhus. Det skulle ge kraftfulla och mer jämställda regioner i förhållande till staten men fortfarande bevara den lokala förankringen som vi tror är viktig.

Folkpartiet - Öka den nationella samordningen av sjukvård så att vi kan välja bostadsort utan att oroa oss för tillgång till god sjukvård, både vad gäller läkemedel, kirurgi, strålbehandling och annan sjukvård. Nationell samordning skulle göra det lättare att få vård där behandlingen av svåra sjukdomar är allra bäst, snarare än där den är närmast.

Miljöpartiet - Vi vill att alla ska ha tillgång till hälso- och sjukvård och läkemedel på lika villkor, oavsett var hen bor i landet.

Moderaterna - Det handlar dels om att landstingen måste börja samarbeta men också ta diskussionen om att införa en nationell sjukpeng som gör det möjligt för patienter i ett län söka sin vård i ett annat om vården där är bättre eller snabbare.

Socialdemokraterna - Vi går till val på att garantera alla patienter behandling inom fyra veckor efter remiss.

Vänsterpartiet - Vi vill se regionala cancercentran som ger en god tillgänglighet till vård, kunskap och kompetens.

Kristdemokraterna -  I grunden är ju detta en fråga för landstingen men det kan vara nödvändigt att staten ska ta ett större ansvar än idag för hälso-och sjukvården.

BROs ordförande kommenterar

-Det här är en fråga där alla rimligen måste ha samma syn som BRO -  Att bostadsorten inte får avgöra kvalitén på vården. I kommentarerna ovan framgår inte hur detta ska ske. För oss är det självklart att ett nationellt ansvar och samordning måste till. Återstår att se vilka partier som är beredda att ta steget fullt ut, kommenterar Elizabeth Bergsten Nordström