Rosa Steget firar fem år och startskottet går den 18 augusti

Rosa Steget firar fem år och startskottet går den 18 augusti

Den 18 augusti är det dags igen för Rosa Steget då tusentals rosaklädda kvinnor och män vandrar tillsammans genom de centrala delarna av Göteborg. Walkingeventet genomförs för att stödja och uppmärksamma kampen mot bröstcancer, samt för att inspirera till ett friskare och hälsosammare liv.

Alla är välkomna att delta i Göteborgs största walkingevent Rosa Steget den 18 augusti. Gammal som ung, man som kvinna – barnvagnar och hundar får också gärna följa med. Den som brukar gå med stavar tar naturligtvis med dem. Man går i sitt eget tempo, Rosa Steget har ingen tidtagning och det är ingen tävling.

Rosa Steget cirka 5,7 kilometer långa bana går genom Göteborgs centrala delar – genom parker, längs kanaler och Göta Älv. Start och mål sker vid Packhuskajen. Göteborgs kulturkalas drar extra stor publik vilket också bidrar till en fantastisk stämning och gemenskap. I år fyller Rosa Steget fem år vilket firas med en större satsning än någonsin och det bjuds på lite extra överraskningar under eventet.

Rosa Steget arrangeras av Sävedalens AIK i samarbete med Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, Bröstcancerföreningen Johanna och Göteborgs kulturkalas. Rosa Steget skall verka som en inspirationskälla till ett friskare och hälsosammare liv, och ambitionen är att evenemanget inom några år ska locka 10 000 deltagare och i framtiden även arrangeras på andra platser i landet. 100 kronor av startavgiften går oavkortat till Bröstcancerfonden.

- 2011 lyckades Rosa Steget samla ihop nästan 220 000 kronor och i år vill vi såklart att gåvan ska bli ännu större! Vi behöver din hjälp för att göra det möjligt – anmäl dig du också på rosasteget.se, säger Conrad Lauritsen, projektledare för Rosa Steget.

För mer information kontakta:

Conrad Lauritsen, projektledare Tel: 0733-481901

E-post: conrad@brandevent.se

Hemsida: www.rosasteget.se

Bilder finns att hämta på rosasteget.se/media men får endast användas i samband med Rosa Steget.

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har över 11 500 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se