Rosa Boken tränger bakom bröstcancerstatistik

Rosa Boken tränger bakom bröstcancerstatistik

I Sverige insjuknar en kvinna i bröstcancer varje timme. På ett år blir det ungefär 8 000 personer.  Men det är ”bara siffror”. Nu finns en ny bok som berättar om livet med sjukdomen, om att vara anhörig, om rädslor och ovisshet – men också om lycka och hopp. Intäkterna från Rosa Boken går till Bröstcancerfonden.

– Rosa Boken ger oss glimtar ur verkligheten, både sådant som inger hopp och sådant vi aldrig får sluta kämpa för, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, som administrerar Bröstcancerfonden.

Antologin Rosa Boken, som ges ut av Månpocket, har undertiteln 10 berättelser om bröstcancer. Här berättar kända skribenter och vanliga svenskar, överlevande, partners, barn och barnbarn om allt från cancerbesked och behandlingar till reaktioner, förtvivlan, närhet och kärlek under svårast tänkbara förhållanden.

– Det är en ära att intäkter från en så viktig bok går till fortsatt forskning om bröstcancer. Vi har kommit långt, men det återstår mycket. Vi förlorar fortfarande mellan fyra och fem kvinnor om dagen på grund av bröstcancer, säger Elizabeth Bergsten Nordström.

Skribenter som bidragit med texter är Åsa Lantz, Clara Lidström (Underbara Clara), Johanna Nilsson, Karin Wahlberg och Karin Thunberg.

Gaby Borglund, Bo-Göran Lickander, Carina Lundberg Markow, Linda Olofsson och Elisabeth Roos har intervjuats av författaren och journalisten Lena Katarina Swanberg som återgivit deras verklighet från livet med bröstcancer. Förordet har skrivits av professor Stefan Einhorn.

Information om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 500 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancerföreningar i hela landet. www.bro.se

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den administreras av BRO och har plusgiro 90 05 91-9. Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. www.brostcancerfonden.se