Rätt till bröst - BROs rosa röst i Almedalen

Rätt till bröst - BROs rosa röst i Almedalen

Amelia Adamo - (mitten) - redaktör och för dagen anlitad som moderator vid BROs seminarium om Rätt till bröst -  tog täten i "bröstmarchen" genom Visby på måndagen.

Marschen avslutades med debatt om bröstcancervården som inleddes av BROs ordförande Elizabeth Bergsten Nordström. Hon belyste hur olika bröstcancervården kan se ut beroende på var i Sverige man bor, ett faktum som bröstcancerpatienter på Gotland kunde bekräfta. Flera röster höjdes för en statlig styrning av vården för en mer rättvis fördelning av bland annat läkemedel. Professor Jonas Bergh talade sig varm för ett statligt styre av vården där inte landstingen kan välja att "snåla" på viss medicin för vissa patienter.

-Skandal att vissa landsting väljer att inte skriva ut medicin som skulle förlänga livet för en patient. Man hänvisar till det höga priset, men vad är ett människoliv värt? Sa Jonas Bergh.

Mammografirapporten som delades ut på seminariet lyfter även upp det ojämna deltagandet i mammografi som ett problem som behöver prioriteras. Invandrarkvinnor och socioekonomiskt utsatta uteblir dubbelt så ofta med risk för sen upptäckt och sämre prognos som följd.

I debatten Rätt till bröst deltog;

• Jonas Bergh, professor Karolinska Institutet
  • Gunilla Gunnarsson, Cancersamordnare SKL
  • Emma Henriksson, ordförande i socialutskottet (KD)
  • Leif Dahlby, vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden Region Gotland (S)
  • Elizabeth Bergsten Nordström, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation
  • Yvonne Larsson, Bröstcancerföreningen Rosa, Gotland

Elefanten i det rosa rummet - missa inte morgondagens debatt !

I morgon tisdag deltar BRO i Dagens Medicins seminarium om spridd bröstcancer "Elefanten i det rosa rummet". En växande grupp kvinnor lever med metastaserad sjukdom. Ändå saknas uppföljning och information kring gruppen vilket gör det svårt att veta vilken behandling som är den mest effektiva. Kvinnor med spridd bröstcancer behöver följas upp och få mer stöd än vad som är fallet idag, menar Elizabeth Bergsten Nordström.

Foto: Tobias Wellander och Daniel Ekbladh från MyNewsdesk