Racerhjälm gav 55 000 till forskning om bröstcancer

Hela 55 000 kronor blev högsta budet på en racerhjälm som auktionerades bort under Västkustloppet i Falkenberg i juli, pengar som går till forskning om bröstcancer. Initiativet kommer från racerföraren Mikael Eklund. Insamlingen till Bröstcancerfonden fortsätter vid tävlingar i Karlskoga den 17 augusti och vid finalen i Mantorp i september.

Våren 2007 fick racerföraren Mikael Eklunds hustru bröstcancer. Då föddes tanken på en insamling till bröstcancerfonden. Förra året lyckades Mikael Eklund Motorsport samla in runt 100000 kronor. Och i år har teamet fortsatt.

Mikael Eklund körde Västkustloppet som arrangerades av Falkenbergs Motorklubb den 12 och 13 juli.

- Då auktionerade vi bort en racerhjälm som min bror har designat och med alla förarnas autografer för 55 000 kronor. Högsta budet kom från Kåsjö Frakt AB i Alingsås. Vi fortsätter att samla in pengar på kommande tävlingar, säger Mikael Eklund.

Nästa tävling där pengar samlas in till forskning om bröstcancer går i Karlskoga den 17 augusti, och därefter vid finalen i Mantorp i slutet av september.

Reaktionerna på insamlingarna har enbart varit positiva.

- Racing är en tuff sport men där finns många hjärtan, hos publik och sponsorer. De förstår att man inte bara gör något för sig själv, utan också för alla andra som har eller kommer att få bröstcancer.

Tröja gav 50 000 kronor
Mikael Eklund samlade in pengar till Bröstcancerfonden även förra året. Hans tävlingsbil försågs med dekaler och fondens postgironummer. Andra förare följde efter.

- Vi auktionerade också ut en t-shirt med alla förarnas namn för 50000 kronor och hade folk som gick runt med insamlingsbössor. Totalt fick vi nog in 100000 kronor till forskningen om bröstcancer, säger Mikael Eklund.

Läs mer om Mikael Eklund: www.mikaeleklundmotorsport.se

Bröstcancerfonden
Bröstcancerfonden samlar in pengar till forskning om bröstcancer. Fonden administreras av Bröstcancerföreningarnas riksorganisation (BRO). Postgiro 90 05 91-9, bankgiro 900-5919. Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Stiftelsen för Insamlingskontroll, SFI. www.brostcancerfonden.se

För mer information, kontakta:
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har cirka 10 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancer­före­ningar i hela landet. www.bro.org.se