Proffsryttarinna ny ambassadör för Bröstcancerfonden

Proffsryttarinna ny ambassadör för Bröstcancerfonden

Dressyrproffset och SM-medaljören Charlotte Haid Bondergaard tror på hästens läkande kraft. Hon vill att man skall våga prata om bröstcancer inom ridsporten och att fler skall ha möjlighet att rehabilitera sig inom ridsport.

-Man blir frisk av att bejaka och göra det man mår bra av. För mig och många av mina medsystrar är närheten till häsar en viktig del av livet, säger Charlotte Haid Bondegaard som utsågs till ny ambassadör för BRO och Bröstcancerfonden vid en ceremoni på Frösundavik under fredagen.

Charlotte har upplevt sjukdomen på nära håll både bland ryttarkollegor och nära vänner. Det svåra är att förhålla sig och kunna prata om bröstcancer på ett naturligt sätt, det vill hon ändra på.

-Det är lätt att man blir hämmad och inte vet hur man skall närma sig den som har blivit sjuk. Man vill inte såra och vet inte hur man skall bete sig. Om fler vågade öppna upp så skulle det inte vara lika tabu.

Ridning och dressyr har varit hennes liv sedan tidig ålder och idag driver Charlotte, vid sidan av dressyrträningen, ett utbildningsstall i södra Sverige. Hennes tre egna barn rider och maken Rasmus är hennes tränare.

- Hästar har en fantastisk inverkan på människor! Det räcker att komma nära ett stall och få känna doften av en häst så går man igång!

Smycken mot bröstcancer

Tillsammans med smyckesdesignern Lena Carlsson har Charlotte tagit fram ett speciellt smycke i form av en hästsko - symbolen för lycka - och det rosa bandet. För varje såld brosch går 150 kronor till bröstcancerfonden och hittills har smycket dragit in mer än 50 000 kronor.

-Jag tävlar över hela världen och smycket väcker uppmärksamhet vart jag än kommer. Många vill  ta del av budskapet och bidra på det sätt de kan. Ambassadörskapet och smycket är mitt sätt att delta i kampen mot bröstcancer, det är jag stolt över!