Öppet brev till Göran Hägglund

Öppet brev till Göran Hägglund

Bröstcancerpatienternas alternativmedicin:  ”Vänta ett år, flytta eller betala tjugosju tusen kronor i månaden.”

Det talas om att kraftsamla för en mer jämlik cancervård i Sverige. Under tiden debatten pågår har våra bröstcancerpatienter helt olika förutsättningar till vård och i förlängningen chans till överlevnad. Medan patient A får prova det senaste läkemedlet får patient B vänta ett helt år på samma möjlighet om hon inte flyttar till ett annat län, betalar själv eller åker till ett annat EU land för behandling. Vi behöver en gemensam undantagsrutin för cancerpatienter som kommer i kläm i dagens uppenbart orättvisa och icke fungerande system, menar bröstcancerpatienternas företrädare.

Det senaste kraftfulla vapnet mot bröstcancer är en kombination av två antikroppar. Preparatet godkändes redan för ett år sedan för användning inom EU och från april 2013 kunde kvinnor i Göteborgsregionen behandlas med det nya läkemedlet. Stockholmspatienterna däremot har fått vänta i nästan tolv månader på att landstinget skall fatta beslut om förskrivning. En del av Stockholmsföreningen Amazonas medlemmar är mammor med små barn. Det säger sig själv att varje dag av väntan på en chans till ett längre liv är outhärdlig. Postkodlotteriet med våra patienter måste få ett snabbt slut, som systemet fungerar idag är inte etiskt försvarbart.

Redan för ett år sedan skrev vi* om den fördröjning som vår patientgrupp drabbats av i Stockholm.  TLV (Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket) har fått i uppdrag av regeringen att genomföra hälsoekonomiska bedömningar av utvalda läkemedel på våra sjukhus. Syftet är att utveckla en långsiktigt hållbar prissättnings och prioriteringsmodell för finansieringen av samtliga läkemedel. SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har sedan tillsatt en grupp NLT (Nya Läkemedelsterapier) för att värdera nya läkemedelsterapier och ge rekommendationer till landstingen.

Att nya rutiner tar tid är begripligt, men att byråkratin skall kosta ett år av väntan och potentiell hälsoförsämring är inte acceptabelt. Redan sommaren 2012 godkändes läkemedlet av amerikanska FDA för behandling av spridd bröstcancer. I december 2012 gav EMA (European Medicines Agency) ett positivt utlåtande. Först efter två år kommer det alla våra bröstcancerpatienter till godo.

Sverige vill ligga i framkant när det gäller cancerbehandling. För att detta ska vara möjligt måste de patienter som behöver få tillgång till den senaste forskningen inom rimlig tid. Idag sitter läkare med kunskap om nya möjligheter till bot och tvingas neka förtvivlade patienter den hjälp de skulle behöva.

I november 2013 godkändes inom EU ytterligare ett läkemedel, ett målstyrt läkemedel och det första mot HER2-positiv bröstcancer där en antikropp kombineras med ett kraftfullt cellgift. Sedan januari har det funnits tillgängligt på våra apotek om man är beredd att betala själv. NLT utvärderar för närvarande läkemedlet för en rekommendation om användning till landstingen ”snarast möjligt”.

Det behövs en gemensam undantagsrutin för cancerpatienter som kommer i kläm i dagens system. Vi måste säkerställa att cancersjuka får tillgång till nya godkända läkemedel, oavsett bostadsort och under den tid det tar för läkemedlet att gå från formellt godkänt, till formellt införande. Som det fungerar idag är inte etiskt försvarbart!

Som patientföreträdare vill vi betona att behovet av dessa nya mediciner är stort. Varje dag med tillgång till rätt medicin kan betyda ett längre liv och ett steg närmare lösningen av cancergåtan.

Läs hela artikeln på BCF Amazonas hemsida under Nyheter.

Maria Wiklund Karlsson, ordförande bröscancerföreningen Amazona (Bilden)
Elizabeth Bergsten Nordström (ordförande BRO - Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation

* Amazonabladet nr 2-13