Nya ledamöter i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisations styrelse

Den 31 maj-1 juni samlades ett 130-tal deltagare från hela landet, ombud, observatörer och särskilt inbjudna, till BRO:s riksstämma som hölls på Radisson SAS Royal Park Hotel i Frösundavik utanför Stockholm.

Riksstämman öppnades av BROs: ordförande Ingrid Kössler. Förhandlingarna leddes av Ingemar Färm, ordförande, Handikappförbundens Samarbetsorgan.

Styrelsevalen var enligt följande:
Ordförande Ingrid Kössler, Göteborg (omval),
Första vice ordförande Kerstin Wåhleman, Sparreholm (omval),
Andra vice ordförande Kjerstin Helgstrand, Umeå (omval).

Till övriga ordinarie ledamöter valdes:
Fatemeh Bahmanpour, Göteborg (nyval),
Marianne Lundin, Sundsvall (nyval),
Arja Leppänen, Eskilstuna (nyval),
Barbro Olsson, Malmö (nyval).

Till suppleanter valdes:
Birgitta Albexon, Västerås (nyval),
Anna-Karin Bruttini, Östersund (omval),
Susanne Lepadatu-Antonescu, Halmstad (nyval),
Elizabeth Nordström, Norrköping (nyval).

Hedersmedlemmar
Två nya hedersmedlemmar utsågs: Jan Frisell, professor i kirugi, Karolinska Institutet och Amelia Adamo, Bonniers Tidsskrifter.

Årets Bröstsjuksköterska
På söndagen delades pris ut för den nyinstiftade utmärkelsen Årets Bröstsjuksköterska. Ingalill Koinberg, onkologisjuksköterska och medicine doktor, Varberg, samt Gull-Britt Engholm, onkologisjuksköterska, Örebro, belönades för betydande insatser och sitt engagemang för bröstcancerbehandlade.

Söndagen i övrigt ägnades huvudsakligen åt interna aktuella frågor. BRO:s nyaste förening, BCF Blåkulla i Oskarshamn, fick tillfälle att presentera sig. Bland motionerna märktes frågor angående kontaktpersonbegreppet och helhetsperspektivet på individen i vården.

10-årsjubileum för manliga kontaktpersoner
I samband med riksstämman hölls även ett jubileum för BROs manliga kontaktpersoner "BRO for men" som i år fyller 10 år!

För mer information:
www.bro.org.se