Maria har hjälpt tusentals bröstcancerdrabbade – nu kan hon bli Årets Eldsjäl

Varje dag får 26 kvinnor i Sverige en bröstcancerdiagnos. Maria Wiklund Karlsson är, sedan hon själv drabbades av bröstcancer för 20 år sedan, en dedikerad och tongivande eldsjäl inom Bröstcancerföreningen Amazona i Stockholm. Hon har varit ordförande i föreningen sedan 2002 och ägnar stor del av sin tid åt att hjälpa och stötta bröstcancerdrabbade kvinnor och deras anhöriga, såväl som de många volontärerna inom föreningen.

Kunskap, kreativitet och kamratskap – vägar till läkning

Maria Wiklund Karlsson brinner för att sprida kunskap och driver frågor för att ständigt förbättra bröstcancervården.

Bröstcancerföreningen Amazona anordnar en mängd olika aktiviteter för sina medlemmar, till exempel matlagningskurser, smyckestillverkning, föreläsningar och friskvårdshelger. De senaste åren har föreningen fokuserat lite extra på kvinnor med spridd bröstcancer och anordnar många aktiviteter speciellt för dem som tvingas leva med kronisk cancer.

"Vår verksamhet handlar mycket om att bygga broar – och om att ingen någonsin ska behöva känna sig ensam. Genom våra aktiviteter får alla möjlighet att träffa medsystrar. Våra stödpersoner finns alltid till hands, och många knyter nya vänskapsband hos oss", berättar Maria.

Möt Maria och några medlemmar med matlagning på schemat.

Brett engagemang som når många

Förutom ordförandeskapet i Bröstcancerföreningen Amazona, är Maria Wiklund Karlsson engagerad i ledningsgruppen och ett antal arbetsgrupper för bröstcentrum på Karolinska Universitetssjukhuset.

Alla röster räknas

Maria hjälper och stöttar drabbade och deras anhöriga med outsinlig kraft och energi. Hennes engagemang är både beundransvärt och inspirerande. En sann eldsjäl som är värd varenda röst", säger Marit Jenset, generalsekreterare på BRO.

Maria Wiklund Karlsson är en av fyra finalister till Årets Eldsjäl 2017 i kategorin Hälsa. Vinnaren koras under Folkspels stora Eldsjälsgala i mars 2018.

Här lägger du din röst på Maria Wiklund Karlsson.