Kolla en extra gång – klurig kampanj till förmån för Bröstcancerfonden

Kolla en extra gång – klurig kampanj till förmån för Bröstcancerfonden

Risifrutti byter namn till Risitutti på 2 miljoner förpackningar under augusti och september för att uppmärksamma vikten av tidig upptäckt. Initiativet stödjer Bröstcancerfondens arbete.

Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige. Varje år diagnostiseras nära 9 000 kvinnor med bröstcancer. Bröstcancer blir allt vanligare och smyger sig ner i åldrarna. Men en tidig upptäckt kan rädda liv.

Under augusti och september döper Risifrutti om 2 miljoner förpackningar till Risitutti för att uppmärksamma hur svårt det kan vara att upptäcka bröstcancer. Detta för att påminna om hur viktigt det är att kolla sin bröst en extra gång, eftersom just det kan göra hela skillnaden. Förpackningarna står bredvid varandra i kyldisken, men namnet skiljer dem åt. Initiativet stödjer Bröstcancerfondens arbete med att uppmana alla kvinnor att själva undersöka sina bröst regelbundet, för att upptäcka en eventuell bröstcancer i ett så tidigt skede som möjligt.

- Vi är jätteglada över samarbetet med Risifrutti och #kollaenextragång. Kampanjen riktar ljuset mot en av våra hjärtefrågor: självundersökning. Vi vet att tidig upptäckt räddar liv. Och vi vet att det kan ta tid att få till en god vana. Ju förr en kvinna lär känna sina bröst, desto bättre –i syfte att upptäcka eventuella förändringar i ett så tidigt skede som möjligt, säger Marit Jenset generalsekreterare på BRO och Bröstcancerfonden.

- Genom att byta ut namnet på förpackningarna från Risifrutti till Risitutti vill vi uppmärksamma och sprida kunskap om bröstcancer samtidigt som vi stödjer Bröstcancerfonden och deras viktiga arbete med att uppmana kvinnor att kolla en extra gång – för just det kan göra hela skillnaden, säger Alia Jassim, Brand Manager

För mer information, kontakta:

Mette Hofman-Bang, kommunikationschef,

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och Bröstcancerfonden

+ 46 70-220 59 24, mette.hofman-bang@bro.se

Margareta Lantz, presschef, Orkla Foods Sverige +46 705 54 17 74, margareta.lantz@orklafoods.se

Bröstcancerfonden, som är de bröstcancerbehandlades egen fond, startades 2001. Den administreras av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO. De gåvor som kommer till fonden går till viktig klinisk patientnära forskning, information och stöd till bröstcancerdrabbade och deras familjer.