Geléhjärtan på Mors Dag ska ge fler cancerläkare

Två nya forskartjänster med inriktning på bröstcancer. Så vill Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, fira sitt 25-årsjubileum nästa år. Tre miljoner kronor ska samlas in för ändamålet och kampanjen startar redan till Mors Dag i år genom försäljning av chokladgeléhjärtan i Pressbyrån och på 7-Eleven. För varje såld kartong går 2,50 kronor direkt till Bröstcancerfonden.

Nästa år, när BRO, fyller 25 år är det dags att inrätta två nya forskartjänster.

– Det är ont om onkologer och bröstcancerkirurger ute i landet. Men den behandling man får ska inte vara beroende av var man bor. Vårt mål är samma goda vård i hela Sverige. Därför ser vi gärna att de här tjänsterna inrättas utanför Stockholmsområdet, säger Ingrid Kössler, ordförande för BRO.

Inför 25-årsjubiléet genomför BRO en rad insamlingsaktiviteter. Ett exempel är Mors Dag-kampanjen där 2,50 kronor för varje såld Mors Dag Ask från Aroma går till Bröstcancerfonden.

– Ungefär 20 svenska kvinnor om dagen får besked om att hon har bröstcancer. Varje dag. Hela året. Vi hoppas att alla tänker till på Mors Dag och gynnar vår insamling, säger Ingrid Kössler, som själv har haft bröstcancer, liksom hennes mor.

Det är inte bara rosa sidenband som ger pengar till bröstcancerforskningen i Sverige. De två senaste åren har Guldfynd sålt 70 000 glittrande broscher till förmån för Bröstcancerfonden, vilket har gett drygt 700 000 kronor till fonden. Och travhästen Västerbo My Melody sprang under förra året in 100 000 kronor till Bröstcancerfonden tack vare ett samarbete mellan tidningen Amelia och ATG.

Rosa Bandet
Rosa Bandet har blivit en välkänd internationell symbol för kampen mot bröstcancer. Idén lanserades 1991 av det amerikanska kosmetikaföretaget Estée Lauder. De delade ut ett rosa sidenband i en kampanj för att samla in pengar till forskning om bröstcancer. Resultatet blev 17 miljoner dollar till ett bröstcancercentrum i New York.

BRO – Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation har varit engagerad i Rosa Bandet sedan 1994.

Cancerfonden medverkar sedan 2003 då tv började sända insamlingsgalor. Vid den senaste galan i oktober 2005 fick Cancerfonden in 30 miljoner kronor.

– Det är jättebra att vi tillsammans arbetar mot samma mål med mer pengar till forskning. Det är viktigt att givarna vet att pengarna går till seriösa organisationer som har 90-konton, säger Ingrid Kössler.

BRO i Sverige
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har ungefär 10 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancerföreningar i hela landet. www.bro.org.se