Draknästet entreprenör brinner för bröst

Draknästet entreprenör brinner för bröst

Idag startar Draknästet i TV8 där entreprenörer får möjlighet att pröva sin affärsidé inför en erfaren jury. En av deltagarna är Eva Otis med företaget YajLee som designar specialbehåar för bröstopererade. I samband med sina egna bröstopererationer upplevde hon behovet av en specialbehå och började själv utarbeta den produkt som hon saknade. En del av vinsten från hennes behåar går till Bröstcancerfonden.

Efter ett antal bröstoperationer hade Eva både gjort en problemanalys och definierat ett behov gemensamt för de flesta kvinnor som går igenom en bröstoperation.

-Jag saknade en bra, bekväm och funktionell behå efter operationen. Infekterade ärr kan irriteras av bh-sömmar och om man ska kunna leva dygnet runt i behå i över en månad krävs en produkt med speciella egenskaper.

Utan förkunskaper tog hon sig an uppgiften att själv skapa den behå hon saknade och startade YajLee AB. Resultatet blev Lotta och Alice - två behåmodeller speciellt utprovade och framtagna för bröstopererade. Behån, som är helt sömlös, ger extra stöd för att minska svullnad och går att ta av och på utan att behöva lyfta armarna. Av vinsten från behåförsäljningen går 15 % oavkortat till Bröstcancerfonden.

-När någon drabbas av cancer berörs även de närstående i hög grad och man behöver inte själv ha drabbats av sjukdom för att känna engagemang i bröstcancerfrågan.

När Eva såg att TV8 sökte deltagare till sitt program Draknästet sökte hon tillsammans med 800 andra. Hon blev en av de sextio entreprenörer som deltar i programmet med chansen att kunna vidareutveckla sin affärsidé.

I programserien Draknästet, som börjar sändas på Kanal 8 den 2/2 kl 21.00, presenterar Eva Otis sin grundläggande affärsidé: att designa och producera en fungerande behå för bröstopererade kvinnor.