Det mänskliga stödet ovärderligt för bröstcancerdrabbade

Det mänskliga stödet ovärderligt för bröstcancerdrabbade

Det mentala stödet kan vara avgörande under en cancerbehandling. BROs ordförande Elizabeth Bergsten Nordström (tv) var på plats under utnämningen Årets Bröstvänner där Ulrika Rydh (th) fick ta emot äran tillsammans med onkologisköterskan Anna-Maria Hasselgren-Häll.

Utmärkelsen Årets Bröstvän gick i år till privatpersonen Ulrika Rydh och onkologisköterskan Anna-Maria Hasselgren-Häll som tog emot utmärkelsen Årets Bröstvän på van der Nootska Palatset i Stockholm. Priset, som sedan 2006 delas ut av bröstcancersajten Breastfriends.se, går till en privatperson samt någon inom cancervården som på ett särskilt sätt stöttat bröstcancerdrabbade kvinnor. BROs ordförande Elizabeth Bergsten Nordström som sitter med i juryn närvarade under utmärkelsen.

- Stora insatser sker många gånger görs i det tysta, men kan vara helt avgörande för enskilda personen, intygade BROordföranden som själv är bröstcancerbehandlad.

Ulrika Rydh stöttade väninnan Lena Gustavsson som fick bröstcancer våren 2014.

– Eftersom Lenas familj arbetar i Norge anpassade jag mina arbetstider så att jag kunde följa med henne på undersökningar, operation och behandlingar. För mig var det helt självklart, säger Ulrika Rydh.

Hon berättar att hon egentligen inte gjorde så mycket, och det var definitivt inga märkvärdiga saker. Bara att vara med, finnas nära och lyssna, räckte för Lena.

– Hon kände en trygghet när jag var med. Vi har både skrattat och gråtit tillsammans, vi pratade mycket men kunde också bara sitta tysta, säger Ulrika Rydh.

Redan 1987 började onkologisjuksköterskan Anna-Maria Hasselgren-Häll arbeta på Radiumhemmet på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

– Jag älskar mitt arbete och kände snabbt på Radiumhemmet att detta vill jag arbeta med, säger Anna-Maria Hasselgren-Häll.

Med 28 års erfarenhet känner hon sig trygg och bekväm i sin roll. Hon vet hur hon ska prata om livet och döden, och samtidigt förmedla känslor av trygghet, värme, kärlek och omtanke.

– Det står inte bröstcancer i pannan på de här kvinnorna. De ser precis likadana ut som innan beskedet så jag arbetar mycket med att stärka det friska.

Det sägs att du ger kvinnorna tid, varför är det viktigt?

– Jag har inte mer tid än andra. Men det handlar om att vara närvarande och att ha kvalitet i mötet. Man hinner med mycket på ett kort möte om man är närvarande, ”jag sitter här för dig, jag lyssnar på dig”, säger Anna-Maria Hasselgren-Häll, som har ett råd som hon gärna delar med sig av till alla kvinnor hon möter.

– Välj med omsorg vem du delar detta med. Det här är din resa, därför ska du ha människor runt dig som stödjer dig.

Utmärkelsen Breast Friends går till en privatperson och någon inom vården som genom sitt engagemang på ett alldeles särskilt sätt stöttat bröstcancerdrabbade kvinnor.

– Det är viktigt att uppmärksamma stora insatser som många gånger görs i det tysta, men som för den enskilde personen kan vara ovärderliga, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och medlem i Breast Friends-juryn.

– Genom att sträcka ut en hand och visa att man bryr sig får vi det samhälle vi vill leva i, oavsett om det handlar om den goda vännen som sätter andra före sig själv, eller någon som arbetar med det i sitt yrkesliv där det får återverkningar för många, säger Elizabeth Bergsten Nordström.

Utmärkelsen Årets Bröstvän

Årets Bröstvän nomineras av allmänheten. Pristagarna utses av en jury som består av Elisabet Lidbrink, överläkare på Radiumhemmet, Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, samt Cecilia Wilhelmsson, skådespelerska och Årets Bröstvän 2006.

Priset består av ett specialdesignat smycke av guldsmeden Suzanne Färnert i kategorin privatperson. I kategorin sjukvårdsanställd är priset ett stipendium att använda till vidareutbildning inom sitt yrkesområde. Båda pristagarna får dessutom ett diplom och en blomsterbukett.

Juryns motiveringar

Ulrika Rydh, Årjäng, privatperson

Genom att ändra sina arbetstider för att kunna följa med sin väninna på provtagningar, undersökningar, operation och behandlingar, har Ulrika varit den trygghet och det stöd en bröstcancerdrabbad kvinna behöver. Stödet gjorde behandlingarna till en mer positiv upplevelse, och har hjälpt hela stora familjen. Ulrika är en sann Breast Friend.

Anna-Maria Hasselgren-Häll, Stockholm, vårdanställd

Med erfarenhet, kunnande och handlingskraft, kombinerat med lugn, vänlighet, empati och humor, lotsar Anna-Maria patienterna genom cancerresan. Hon finns tillgänglig och ger kraft, så att de drabbade orkar kämpa. Anna-Maria är en sann Breast Friend.

För pressbilder

Pressbilder Årets Bröstvän finns att ladda ner här.

Fotograf: Anneli Nygårds

Ulrika Rydh, 076-130 09 88, ulle.rydh@gmail.com

Anna-Maria Hasselgren Häll, 070-605 99 90, amhh@bredband.net

Tommy Ringart, kommunikationschef, Roche AB, 08-726 12 39, 070-562 11 40, tommy.ringart@roche.com

www.breastfriends.se vill öka kunskapen om bröstcancer. Breastfriends.se har också som syfte att engagera närstående i sjukdom och behandling. Det kan vara familj, vänner, arbetskamrater, kort sagt alla som kommer i kontakt med en bröstcancerdrabbad kvinna. För att vara ett gott stöd och få en bra dialog med vården är det viktigt att ha kunskap. Sedan 2006 delar breastfriends.se ut priset till Årets Bröstvänner. Utmärkelsen går till en privatperson och någon inom vården som genom sitt engagemang på ett alldeles särskilt sätt stöttat en bröstcancerdrabbad kvinna. Brestfriends.se är framtagen av Roche AB i Sverige.

Roche AB, Box 47327, 100 74 Stockholm. Tel 08-726 12 00. www.roche.se