CHAMPION FORTSÄTTER STÖDJA BROs ROSA OKTOBER-KAMPANJ 2013

CHAMPION FORTSÄTTER STÖDJA BROs ROSA OKTOBER-KAMPANJ 2013

Champion fortsätter att stödja forskningen för att bekämpa bröstcancer för åttonde året i rad. Champion har tecknat ett avtal med Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation - BRO, för Rosa Bandet-kampanjen år 2013. Champion har i år designat och tillverkat en Rosa Bandet-kollektion till stöd för Bröstcancerfondens insamling. Dessutom kommer Champion i år igen att genomföra denna kampanj i Norge i samarbete med Kreftforeningen.

– Champion vill gärna vara med igen och stödja den viktiga cancerforskningen och ge hopp till människor som har drabbats av bröstcancer, och till deras anhöriga, säger Ralph Mühlrad, VD på Champion Northern Europe.

Varje år får drygt 8 000 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer och drygt 1 500 dör varje år.

– Studier har visat att fysisk aktivitet kan minska risken för att insjukna i bröstcancer och minska risken för återfall. Så det känns betydelsefullt och viktigt för oss att samarbeta med företag i sportbranschen, förklarar Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO.

Champion är marknadsledande på collegeplagg samt även på sportbehå i Sverige, det ligger därför nära till hands för Champion att bidra till kampen mot bröstcancer. Därför är också sportbehån en central produkt i Rosa Bandet-kollektionen, då denna produkt ger extra support till drabbade kvinnor.

Champions Rosa Bandet-produkter säljs hos Ellos, NK Sport & Fritid, Timarco, utvalda Team Sportia butiker inklusive PUB, utvalda Just 4 sport butiker samt Gymgrossisten. Dessutom så har Champion ett samarbete med Accent-kedjan i denna viktiga kampanj.

Företagen skänker tillsammans 20 procent av försäljningsvärdet på dessa produkter till Bröstcancerfonden. Rosa Bandet-kampanjen sätter igång den 1:a oktober. Internationella Breast Health Day äger rum tisdagen den 15 oktober.

– Vi är mycket tacksamma över att kunna göra denna viktiga insats igen dessutom med ett nytt och utökat specialdesignat sortiment. Bröstcancerforskningen måste fortgå och vi på Champion vill bidra till att den kan göra det. Om vår insats kan ge hopp till människor som drabbats av bröstcancer och deras anhöriga, så har vi lyckats, säger Ralph Mühlrad, VD för Champion Northern Europe AB.

– Vi är oerhört glada och tacksamma över det här initiativet! Varje insamlad krona har betydelse för bröstcancerforskningen, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO.

För mer information, kontakta:
Ralph Mühlrad, VD, Champion, telefon 08-742 02 00 eller 070-570 35 20, e-post:
rmuhlrad@champion-eu.com

Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation - BRO, telefon 070-288 49 39, e-post: elizabeth.bergsten-nordstrom@bro.org.se

Fakta om varumärket Champion och Champion Northern Europe
Varumärket Champion är ett av världens äldsta sportvarumärken som grundades i USA redan år 1919. Champion Northern Europe tillverkar sportkläder, sportskor samt accessoarer av hög kvalitet och säljer sina produkter till återförsäljare i hela Norden. Champion Northern Europe ingår i koncernen Champion Europe som äger varumärket Champion i Europa, Afrika och Mellanöstern.
www.champion-eu.com

Fakta om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 500 medlemmar. 33 lokala bröstcancerföreningar är anslutna till BRO och dessa driver verksamhet i hela landet.
www.bro.se

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den administreras av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO, och organisationen har ett 90-konto vilket innebär att den står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. 90-kontot kallas Bröstcancerfonden. www.brostcancerfonden.se