Bröstcancern ledde till hälsosammare livsstil

Bröstcancern ledde till hälsosammare livsstil

Petra Eninge började sin yrkesbana inom bank och finans men efter bröstcancerbehandlingen vaknade intresset för hälsa och friskvård. Idag lever hon ett ”dubbelliv” yrkesmässigt – på det ena visitkortet står fastighetsförvaltare på Eninge & Larke Fastigheter och på det andra diplomerad friskvårdsterapeut och kostrådgivare.

- Efter min bröstcancerbehandling var kroppen nedgången och jag hade gått upp i vikt. Märkte tidigt att jag mådde bättre och fick mindre värk när jag rörde på mig. Detta gav mig insikten om hur fantastisk kroppen är och hur mycket bättre jag mådde om jag tog bättre hand om mig själv. Jag utbildade mig till friskvårdsterapeut och kostrådgivare och kom då även i kontakt med mental träning och avslappningsövningar, som har hjälpt mig mycket att komma vidare. Att äta bra och träna i kombination med avslappningsövningar ger mig ett bättre och rikare liv. Jag är tacksam över att vara mitt i livet och få vara med och påverka både mig själv och andra med personlig träning, stresshantering och kostrådgivning för att klara vardagen bättre och kunna ta vara på de guldkorn livet ger.

Petra Eninge drabbades av hormonkänslig HER 2-positiv bröstcancer 2008. Det blev startskottet till ett starkt engagemang inom föreningsrörelsen för bröstcancerdrabbade och hon har varit mycket aktivt vad gäller att arbeta ideellt för att samla in medel till cancerforskning.

- Jag har föreläst, gett massage, ordnat välgörenhetsgalor och helt enkelt bidragit med tid och engagemang för att stödja forskningen och hjälpa andra som kommer efter mig, säger Petra.

Petra har suttit i styrelsen som ledamot både för bröstcancerföreningen Malmöhus och Länsförbundet Skåne sedan 2013. Nu tar hon klivet till Riksorganisationen för att vara med och påverka på nationell nivå.

- Jag är mycket tacksam och glad över att ha blivit invald i BRO:s styrelse. Jag är imponerad över det fantastiska arbete som läggs ned och vill gärna vara delaktig i detta.

- Inom vår lokala BCF Malmöhus så stöder vi naturligtvis BRO:s nollvision. Vi arbetar även mycket med att nå ut till invandrarkvinnor och samarbetar med olika organisationer och håller föreläsningar om vikten av att gå på mammografiundersökning och att själv kontrollera sina bröst. Vi försöker även att nå ut och arrangera aktiviteter för unga bröstcancerdrabbade kvinnor, avslutar Petra Eninge.