Både Gunilla och Harriet lyckades få mammografiundersökning där deras bröstcancer upptäcktes i tid. Men de tvingades kämpa för den.

Bröstcancerförbundet i upprop mot ålderism: Äldre kvinnor måste få rätt till mammografi!

Var fjärde bröstcancer hittas hos en kvinna som är över 75 år, och fler än dubbelt så många kvinnor över 75 dör av sin bröstcancer. Trots detta har Socialstyrelsen beslutat att äldre kvinnor inte ska kallas till mammografi. Nu lanserar Bröstcancerförbundet en namninsamling för att slopa åldersgränsen för bröstcancerscreening.

– Alldeles för många av våra äldre medlemmar berättar om svårigheter att få remiss till mammografi, till och med när de själva upptäckt en knöl. Det är inte rimligt att sluta kalla till mammografi samtidigt som fler äldre dör av sin bröstcancer, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Enligt Socialstyrelsens rekommendationer kallas inte kvinnor till mammografi efter att de fyllt 75 år. För att ändra på detta lanserar Bröstcancerförbundet en namninsamling så att alla äldre kvinnor som vill fortsätta gå på mammografi ska ha rätt till det.

Tidig upptäckt av bröstcancer förbättrar överlevanden och ger möjlighet till lindrigare behandling. Därför kallas alla kvinnor mellan 40–74 till mammografi vartannat år. Bland de kvinnor som regelbundet går på mammografi har dödligheten nära halverats sedan bröstcancerscreening infördes. Kvinnor lever i dag i genomsnitt fem år längre än när bröstcancerscreening infördes. Registerdata visar att var fjärde bröstcancer drabbar en kvinna över 75, att deras tumörer är större och hittas i ett mer avancerat stadie av sjukdomen.

– I dag dör äldre kvinnor för att deras bröstcancer upptäcks för sent. Äldre kvinnor har också rätt till screening som kan förlänga liv och öka livskvalitén vid tidig upptäckt, säger Susanne Dieroff Hay.

Under 2022 utredde Socialstyrelsen en höjd åldersgräns för bröstcancerscreening. Eftersom det inte existerar några studier om bröstcancerscreening för äldre kunde man inte bevisa att bröstcancerscreening skulle minska dödligheten hos äldre. Därför beslutade Socialstyrelsen att behålla den övre åldersgränsen på 74 år. Inför sitt beslut tog Socialstyrelsen inte ställning till annan data. Man efterlyste inte heller nya studier eller pilotprojekt med kvinnor över 75 för att skapa underlag för en ny prövning.

Läs mer upprop-alderism | Bröstcancerförbundet (brostcancerforbundet.se)
Läs Vår debattartikel i Dagens Nyheter ”Äldre kvinnor har också rätt att leva vidare” - DN.se

Fakta om bröstcancer hos äldre:

• Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor
  • Varje år insjuknar 9 000 kvinnor och 60 män i bröstcancer
  • Var fjärde bröstcancer drabbar kvinnor över 75 år
  • Äldre dör oftare av sin bröstcancer; 114 kvinnor i åldern 75–89 år jämfört med 48 kvinnor i åldern 60–74 år per 100 000
  • I åldersgruppen 70–74 år upptäcks 74% av all bröstcancer vid screening
  • Kvinnors medellivslängd har ökat från 80 till 85 år mellan 1990 och 2022

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och 33 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se