I TV4 Nyhetsmorgon tisdag:  Bröstcancerdrabbade som slängde BH:n

I TV4 Nyhetsmorgon tisdag: Bröstcancerdrabbade som slängde BH:n

I TV4:s Nyhetsmorgon tisdag 14 oktober möter ni Rutorna - tjejerna som ställde sig framför kameran för att visa världen hur en bröstcancerbehandlad kvinna ser ut - och att livet fortsätter om än med ett ärr där bröstet en gång satt. Resultatet blev en månadskalender som nu säljs till förmån för Bröstcancerfonden.

En av initiativtagarna till Rosa Rutornas månadskalender är Cilla Bark, 41 år. Här berättar hon för BROs pressansvariga om hur hon och väninnorna blev kalenderflickor.

- Hur kom ni på iden med Rosa Rutorna?
Rutorna är ett nätverk av tjejer från Blekinge, alla medlemmar i vår lokala bröstcancerförening Victoria. Vi är i olika åldrar med olika bakgrunder, alla drabbade av bröstcancer. Under många år har vi stöttat varandra då det är ett stort livstrauma att få diagnosen bröstcancer. En kväll i oktober 2013 var vi bjudna hem till ”Rutan” Carina på lite mat och vin. Under kvällen diskuterade vi årets oktoberkampanj och de produkter vi sålt för att få in nya friska pengar till forskningen. Här kläckte Rutan Anette Zälle idén om att göra en kalender inför 2014 års oktoberkampanj. Det skojades frisk under kvällen om bilderna som skulle tas på våra kroppar. En del bröstlösa, andra med ett bröst, några med magbröst eller silikon. Ju senare kvällen blev desto mer lysande idéer fick vi. Det var en härlig kväll på Senoren i höstmörkret. Aldrig trodde vi väl att det skulle bli något av kalendern. Förrän mailet kom från Zälle ett par veckor senare. Hon hade fixat sponsorer! Agentum Foto och Printfabriken var först ut! Plötsligt fanns möjligheten och vi tog den.

- Hur finansierade ni projektet?
Hela projektet är möjligt tack vara alla de fantastiska sponsorer vi fått möjlighet att jobba tillsammans med. Allt från fotograf, styling, tryck och gåvor till vårt lotteri har sponsorerna skänkt till oss då de trodde stenhårt på vår idé när vi presenterade den. Företag i hela Blekinge har stöttat oss och projektet.

- Hur var reaktionen hos övriga inför att ”öppna upp” det mest intima inför allmän blick?
När Anette först presenterade idén för modellerna fanns givetvis en viss skepsis. Tillsammans med fotografen tog Anette lite provbilder på sig själv som hon presenterade för alla Rosa Rutorna under en träff i februari i år. ALLA blev helt tagna av resultatet och plötsligt hade vi fler modeller än det finns månader på året. Detta löste vi med att låta vissa månader bestå av två modeller. Vi har hela tiden varit tydliga med att modellerna själva väljer precis hur mycket de vill visa av sina kroppar. Dock har ju alla vetat från första stund vilken typ av kalender vi ville göra.

- Hur valde ni fotograf, vad var viktigt i fotosituationen?
För ca 1,5 år sedan förlorade vi en av våra Rutor, underbara Sofie som är med i kalendern.Innan Sofie gick bort skänkte fantastiska Therese Silver-Sörenssen på Agentum Foto henne en familjefotografering. Hon ville att Sofies älskade unge Elin skulle ha lite fina bilder på dem tillsammans när mamma inte längre fanns. Under denna fotosession togs även bilden på Sofie utan tröja. Sofie var otroligt stolt över sin bild och ville mer än gärna att den skulle användas vid något speciellt tillfälle. Hon var mycket tydlig med att det var viktigt att visa hur vi ser ut efter en bröstoperation. Ju fler som visar desto mer avdramatiserade kanske våra kroppar i framtiden kan bli? Valet var alltså enkelt angående vilken fotograf vi skulle kontakta inför kalenderfotograferingen. Therese behöve ingen betänketid alls utan svarade JA direkt och har varit ett otroligt stöd under resans gång.

- Vad hade ni för ramar kring fotograferingen - fick man göra lite hur man ville eller hade ni ett givet upplägg/tema?
Ramarna inför fotograferingen var att faktiskt Våga Visa Verkligheten. Alla Rutorna har dock själva bestämt hur mycket de ville visa. Några har även valt attribut som kännetecknar just dem. Fotografen Therese har varit mycket noga med att vi alla skulle känna oss trygga inför kameran. Vi hade tre fantastiska dagar i hennes studio med många skratt och härlig stämning.

- Hur gick fotograferingen till - var man själv med fotografen, var folk blyga, hur kändes det att stå halvnaken inför en fotograf, var det tvärtom lite härligt att bli fixad och bara ställa sig där?
Modellerna såg alla fram emot dagen då just de skulle bli stylande och fotade. Vi började morgonen inne hos frisörerna på FrisörCompaniet i Karlskrona. Där bjöds vi färg, klipp, noppning av ögonbryn och styling. De hade även bakat helt fantastiska kakor till oss som vi njöt av under timmarna där. Efter det tog vårt sminkproffs Louise över och vi lärde oss lägga en vacker makeup på oss själva. Väl hos Agentum Foto åt vi tillsammans smörgåstårta och skålade i cider. Att efter eller under en cellgiftsbehandling få lov att bli stylad och glänsa för en dag var fantastiskt. Jag vet att alla tjejerna blev supernöjda med hur de såg ut. Givetvis var det olika hur avslappnad man var framför kameran men fotografen lyckade otroligt bra att få oss att känna oss trygga. Hon tog så fina bilder på oss alla.

- Var det någon som hoppade av i efterhand när man insåg helheten?
Ingen har hoppat av utan vi får ständigt frågan om det är för sent att få lov att vara med. Folk hoppas tom att vi ska göra en ny kalender inför 2016 så de kan få lov att vara med då.

- Vilka reaktioner har ni mött med den färdiga kalendern?
Ännu har bara att fåtal fått lov att se kalender och vi har bara fått positiva tillrop. Vi hoppas och tror att alla som får se kalendern när den släpps i oktober ska bli berörda och att vi kanske kan hjälpa någon att känna glädje inför sin ärrade kropp.

- Hur ska ni gå vidare/inspirera andra?
Vår önskan är att avdramatisera vad cancern gjort med våra kroppar. Att vi är vackra med ett, två eller inga bröst. Att det är ok med ärr. Kvinnligheten finns kvar ändå. Det är vår önskan. kan vi bara nå ut till en endaste en är vi nöjda. I övrigt hoppas vi att kalendern ska dra in en riktigt stor summa pengar till bröstcancerfonden. Pengar behövs så att forskarna kan göra sitt yttersta för att hitta ett botemedel mot cancer så fler slipper drabbas av denna hemska sjukdom.