BRO tar avstånd från alkoholreklam

BRO tar avstånd från alkoholreklam

Bröstcancer och alkohol hör inte ihop. BRO tar starkt avstånd från all koppling till rusdrycker.

I samband med rosa oktober är det inte ovanligt att företag söker uppmärksamhet genom att hävda en koppling till rosa bandet, bröstcancer och vår organisation.

Det senaste i raden av exempel är återförsäljare av en rosa alkoholdryck och eventet - Pink your drink. I reklamen lyfter man att man stöttar rosa bandet och kampen mot bröstcancer.

BRO tar starkt avstånd från detta och har tackat nej till gåvor från företag som inte är förenliga med organisationens policy.

- BRO värnar en sund och balanserad livsstil med goda vanor både vad gäller kost, motion och dryck, säger ordförande Elizabeth Bergsten Nordström. Vår fond finansierar bröstcancerforskning och det vore oetiskt att ta emot pengar som kommer ifrån alkoholförsäljning. BRO har kontaktat upphovsmakarna för att klargöra detta.