BRO möter Arga doktorn i debatt om jämlik vård

BRO möter Arga doktorn i debatt om jämlik vård

”Postkodlotteriet med patienter måste få ett snabbt slut”, skrev BRO i ett öppet brev till socialminister Göran Hägglund tidigare i vår. Och i Västra Götaland har onkologerna protesterat över att läkarbemanningen är så låg i regionen att det går dubbelt så många patienter på varje läkare där som i andra delar av landet.

I en debattartikel i Dagens medicin skriver BRO: "Medan patient A får prova det senaste läkemedlet får patient B vänta ett helt år på samma möjlighet om hon inte flyttar till ett annat län, betalar själv eller åker till ett annat EU-land för behandling. Vi behöver en gemensam undantagsrutin för cancerpatienter som kommer i kläm i dagens uppenbart orättvisa och icke fungerande system."

Nu möts företrädare för vården och patienterna i ett seminarium för att diskutera hur "arga doktorer" och patientorganisationer kan arbeta för en jämlik sjukvård. BRO representeras av ordförande Elizabeth Bergsten Nordström.

Både patient- och läkarorganisationer har höjt rösten under de senaste året om vårdens "Postkodlotteri", där bostadsorten i många fall avgör vilken sjukvård man som patient har rätt till. Björn "Arga Doktorn" Bragée inleder samtalet om den ojämlika tillgången till vård. "Vad kan arga doktorer och patienter göra åt den ojämlika vården?" Är temat för seminariet som hålls den 2 juli klockan 10:30-12:00 på Wisby Strand Congress & Event, Lye/Lounge.

Medverkande: Björn Bragée, "Arga Doktorn". Shokoufeh Manouchehrpour, gynonkolog, Sjukhusläkarna. Lise Lidbäck, ordförande, Neuroförbundet. Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande, Bröstcancerföreningarnas riksförbund. Hans Karlsson, chef för vård och omsorg, SKL. Mona Heurgren, enhetschef, Socialstyrelsen. Karin Båtelson, moderator, Sjukhusläkarna.