Vi presenterar årets rosa bandettröja

Årets rosa bandet-stickning är här – stöd kampen mot bröstcancer

Efter förra årets succé med Rosa bandettröjan, har nu årets rosa stickning kommit inför bröstcancermånaden. Miss Svensson och Bröstcancerförbundet har tagit fram 2 olika stickpaket– en bred sjal med muddar som blir en kort omlott-tröja och en lång halsduk i samma mönster. Stina Svensson, grundare till Miss Svensson, står bakom designen till årets modeller som fått namnen Katrin och Emilia efter en väninna från grundskolan som behandlats för bröstcancer och hennes dotter. Tröjorna stickas i rosa garn av finaste Baby Alpacka. För varje stickpaket går mellan 70 och 170 kronor till kampen mot bröstcancer.

– Katrin och jag har känt varandra sedan 1:a klass. För några år sedan drabbades hon av bröstcancer, vilket såklart var en väldigt jobbig period för alla runt henne, inte minst för familjen. Att få bidra med pengar till forskning mot bröstcancer på det här engagerande och lustfyllda sättet känns så bra, säger Stina Svensson.

Årets rosa bandet-stickning finns i två modeller, ett långt och brett ”band” som bildar en omlott-tröja när muddar sys på i varje ände, och en lite smalare lång halsduk i samma flätmönster. Garnet som ingår är rosa Baby Alpacka, ett varmt och mjukt garn, helt jämförbart med kashmir.

– Vi är väldigt stolta över samarbetet med Miss Svensson och att vi nu fortsätter och utvecklar Rosa bandet-stickningen. Nu vill vi se hela Sverige sticka i kampen mot bröstcancer, säger Marit Jenset, generalsekreterare på Bröstcancerförbundet.

Modellen Katrin stickas som en bred sjal i flätstickning, antingen på rundsticka eller vanliga stickor. Om du syr på muddar i varje ände använder du sjalen som en tröja som du kan korsa framtill eller baktill, eller så har du den som en skön sjal bara. Du väljer längd efter storlek och priset varierar mellan 1150–1500 kronor.

Emilia är en lång halsduk i samma flätmönster som Katrin, om du vill ha en lite enklare stickning. Här finns bara en storlek för priset 625 kr, men du köper enkelt till extra nystan om du vill ha halsduken ännu längre.

För båda mönstren finns instruktionsvideos till hjälp https://misssvenssonknits.com/pages/videos

Allt material beställs på https://misssvenssonknits.com/

Pressbilder: Magnus Ragnvid

Bröstcancer i siffror:

• Varje timme får en kvinna i Sverige beskedet bröstcancer
    • 9000 kvinnor och 60 män insjuknar årligen i bröstcancer
    • Nio av tio drabbade lever 10 år efter diagnos
    • Två av tre tumörer upptäcks vid mammografiscreening

Om Miss Svensson

Miss Svenssons grundare, Stina Svensson, har alltid gillat stickning och har periodvis stickat mycket, framför allt till sina 3 barn när de var små. Under pandemin växte intresset och i oktober 2022 startade hon sin e-handel inriktad på stickning och garn. Miss Svensson erbjuder ett komplett, modernt utbud för alla som gillar stickning. Garnet importeras från Peru från ett av världens främsta spinnerier, och stickbeskrivningarna tar Stina fram själv.

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och 33 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se