Vinnare av årets bröstpris föreläser i Göteborg

Vinnare av årets bröstpris föreläser i Göteborg

– Jag har ett fantastiskt arbete! Konstaterade en glad och rörd Barbro Linderholm (tv) när hon tog emot Sveriges finast pris inom bröstcancer - BROs utmärkelse. Barbro Linderholm är docent och överläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och har uppmärksammats för sin forskning inom Trippelnegativ bröstcancer och sitt engagemang för manlig bröstcancer. På onsdag föreläser hon på Dalheimers hus i Göteborg.

Manlig bröstcancer kommer ofta i skymundan av den betydligt större gruppen kvinnlig bröstcancer. I Sverige är det ca 40 män som drabbas varje år. Sjukdomen upptäcks ofta sent på grund av att män i första hand inte misstänker bröstcancer och därför väntar med att söka vård.

-Manlig bröstcancer har en annan biologi än kvinnlig, konstaterar Barbro Linderholm. Män har självklart färre mjölkkörtlar än kvinnor men också en annan hormonuppsättning. Vi vet också mycket lite om patienternas livskvalitet, hur de mår när de tar östrogenblockerande medicin.

Barbro Linderholm presenterar sin studie om manlig bröstcancer under bröstcancerkongressen San Antonio i Texas, USA i mitten av december.

Barbro Linderholm deltar också i en internationell studie om Trippelnegativ bröstcancer, en agressiv cancerform som historiskt sett har dåligt rykte och dålig prognos, bland annat eftersom den är svår att upptäcka. Ny forskning och ny teknik har gjort det möjligt att lättare identifiera trippelnegativ bröstcancer och många patienter svarar mycket bra på behandling som skräddarsys för den enskilda individen.

-En stor del av de patienter med den här cancerformen behandlas i onödan med cellgifter och biverkningar som följd, konstaterar Barbro Linderholm. I många fall räcker det operation och strålning.

Ytterligare ett annat av Barbro Linderholms forskningsområde rör bröstcancer under graviditet. Eftersom allt fler skjuter upp sin graviditet ökar risken att drabbas av bröstcancer under de barnalstrande åren.

-Vi behöver mer kunskap om den här viktiga gruppen säger Barbro Linderholm som deltar i en tysk-svensk studie på området.

Under onsdagen föreläser Barbro Linderholm om sitt arbete med bröstcancerutbildning i Tanzania. Föreläsningen äger rum på Dahlheimers hus, på Slottsskogsgatan 12 klockan 18.00. Kvällen arrangeras av Bröstcancerföreningen Johanna. Inträde 30 kronor.