Svenska Dagbladet replik: Cancermediciner ger tydliga framgång

Docent Freddi Lewin med flera ondgör sig i sin artikel över de höga kostnaderna för vissa cancermediciner och att de positiva effekterna är ytterst modesta (Brännpunkt 10/3). Tyvärr är flera av deras påståenden vilseledande och i vissa fall felaktiga, vilket också framgick av Anders Blancks genmäle 12/3.

Man påstår att kostnaden för cancerläkemedel riskerar hela den svenska sjukvårdsbudgeten. Sverige satsar, av sina totala sjukvårdskostnader, ungefär 7 procent på cancersjukvård; kirurgi, strålbehandling och cancermediciner. Läkemedel utgör 1 procent av totala sjukvårdskostnaderna. När det gäller behandling av cancer, är det troligen inte möjligt att ytterligare sänka dödligheten med strålbehandling och kirurgi. Man måste påverka cancersjukdomarnas spridning i hela kroppen och göra detta med läkemedel.

Kortfattat vill vi här ge några exempel på tydliga framgångar med användandet av cancermediciner i ett längre tidsperspektiv. Tyvärr har vissa delar av professionen under en lång rad av år underskattat betydelsen av bra cancermediciner vilket resulterat i en alltför långsam introduktion, speciellt i vissa regioner.

Cisplatinbehandling innebär att drygt 90 procent av de som drabbas av testikelcancer idag överlever. För 30 år sedan avled nästan alla.

Cytostatika och tamoxifen som tilläggsbehandling halverar risken att dö av bröstcancer, på samma sätt har cytostatikabehandling påverkat dödligheten vid tjocktarmscancer.

Trastuzumab som tilläggsbehandling vid bröstcancer har sänkt dödligheten med 30 procent hos den grupp (cirka 15 procent) som drabbas av så kallade HER+ bröstcancer.

Imatinib har inneburit att patienter med kronisk myeloisk leukemi nu i stort sett uppnår normal livslängd efter att bara för 10 år sedan levt i snitt 3-4 år efter diagnos.

Rituximab, utöver vanlig cytostatikabehandling, har inneburit bot för ytterligare 15 procent av patienterna som drabbas av en vanlig aggressiv typ av lymfom.

De sista åren har det glädjande nog kommit nya och viktiga mediciner vid bland annat prostatacancer och melanom, som lett till både lindring av symtom, men även förlängd överlevnad. Vid spridd melanom sjukdom, där tidigare bara någon procent av drabbade patienter levde i fem år, kan man notera att antikroppen ipilumimab ger drygt 15 procents möjlighet till långtidsöverlevnad (över 7 år) och en stor del av dessa patienter är förhoppningsvis botade. Tyvärr utgör dessa läkemedel exempel på att införandet fördröjts genom de processer för introduktion som nu utvecklats i Sverige.

Vi delar Lewin och medskribenters åsikt att kostnaden för många nya läkemedel är väldigt hög. Vi håller också med om att det sista dryga årets situation med hemliga och komplexa prisuppgörelser mellan företagen, landstingen och SKL är mycket problematisk. Avtalen strider motoffentlighetsprincipen. Det är också värt att notera att de hemliga rabatter som svensk sjukvård får är långt under de som till exempel engelsk sjukvård förhandlar sig fram till. Vi inser att vi har begränsade medel till sjukvård.

Vi anser dock att vi på sikt måste vara beredvilliga att, precis som vi gjort för de reumatiska sjukdomarna samt hjärt- och kärlsjukdomar, använda mer av våra gemensamma resurser för cancermediciner. Grunden för detta är att vi cancerläkare förstår värdet av de nya behandlingarna och att vi får tillgång till dessa läkemedel till rimliga kostnader.

JONAS BERGH professor, Karolinska Institutet, överläkare Radiumhemmet/onkologkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset

JOHAN AHLGREN docent, verksamhetschef, onkologkliniken, universitetssjukhuset i Örebro

GUNILLA ENBLAD professor Uppsala universitet, överläkare onkologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala

NILS WILKING docent, Karolinska institutet, Verksamhetschef Onkologi och Strålningsfysik, Skånes universitetssjukvård, Lund/Malmö