Sjukvården kan inte bero på eldsjälarna

Sjukvården kan inte bero på eldsjälarna

Referat från artikel publicerad i Sjukhusläkaren.se publicerad den 7 juli.

Släpp prestigen och våga lyssna på patienten. Be om ursäkt för misstag. Och låt patienter söka vård fritt över hela landet, då kan vi komma till rätta med den ojämlika vården. Det var några av budskapen i Sjukhusläkarnas seminarium i Almedalen med temat ”Vad kan arga doktorer och patienter göra åt den ojämlika vården?

Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, inledde med att konstatera att vi i Sverige har en avancerad god vård som är solidariskt finansierad.

- Och då kan man tycka att det borde innebära att vi alla har tillgång till bästa nu kända behandlingar, tillgång till läkemedel och rehabilitering, tillgång till individuella vårdplaner och så vidare. Men så ser det inte ut, utan det finns stora individuella skillnader.

Från behandlingen av sin egen bröstcancer hade Elizabeth Bergsten Nordström goda erfarenheter av mottagande på ”one stop shop” med en och samma läkare och bröstsköterska under hela behandlingsförloppet.

- Och efter ett par år upptäckte jag att de som kom efter mig fick inte alls samma vård. Då hade man monterat ner, och flyttat på den här doktorn som i tio års tid hade kämpat för att få den här ”one stop-shoppen”. Och vi kan inte ha en sjukvård som beror på eldsjälar till doktorer. Vi måste ha en systematiserad sjukvård där alla vet vad de ska göra. Och doktorerna ska vara doktorer, de ska inte hålla på och administrera.

Moderatorn Karin Båtelson frågade om ”bråkiga” patientorganisationer och doktorer bidrar till att man tar resurser från andra, lika viktiga, delar av sjukvården.

Elizabeth Bergsten Nordström svarade genom att ge exempel från cancerföreningarnas arbete, där man fokuserar på regionala cancercentra, jämlik vård och stöd till klinisk forskning. Hon betonade också att patientorganisationer i vissa fall kan ge en vägledning till patienter som inte kommer fram i vården.

- Kanske inte alltid, men man får en dialog och lite mer råg i ryggen. Och även patientorganisationen kan lära sig mer.