Nytt informationsmaterial om ärftlighet och bröstcancer

Nytt informationsmaterial om ärftlighet och bröstcancer

Omkring en femtedel av alla som får bröstcancer har nära släktingar med samma sjukdom. Men det är bara cirka fem procent av alla bröstcancerfall som kan kopplas till en nedärvd genetisk förändring, så kallad mutation. Dessa mutationer kan föras vidare genom generationer och medföra en utökad risk för att utveckla bröstcancer. Nu lanserar Bröstcancerförbundet ett nytt informationsmaterial för att ge stöd och vägledning till personer med funderingar och frågor om ärftlig bröstcancer.

Varje år drabbas drygt 9000 personer i Sverige av bröstcancer. Ungefär fem procent av de drabbade har en genetisk förändring, det vill säga en ärftlig form av bröstcancer.

– Ärftlig bröstcancer berör alltid fler personer utöver den drabbade. Därför känns det extra angeläget att kunna erbjuda ett informationsmaterial som ger stöd och vägledning vid ärftlig bröstcancer, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Broschyren om ärftlighet och bröstcancer innehåller bland annat en introduktion till genetik, information om ärftlighet och riskgener samt information om utredning och vilka frågor som patienten behöver ta ställning till.

I Sverige är det patienten – inte vården – som bär ansvaret för att informera familj och släktingar om att det finns en upptäckt ärftlig cancerrisk. Men genom vården och ärftlighetsmottagningen får berörda hjälp och stöd.

– Att få besked om bröstcancer är tufft, att dessutom få veta att man bär på anlag som ökar risken för cancer kan vara omskakande. Man kan känna skuldkänslor gentemot barn och närstående. Men kunskap om förhöjd risk ger möjlighet till förebyggande åtgärder som faktiskt räddar liv, menar Susanne Dieroff Hay.

Det nya informationsmaterialet riktar sig till alla som på något sätt berörs av ärftlig bröstcancer. Ladda ner broschyren här.

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 500 medlemmar och 34 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se