Nya resultat från långtidsstudier på fler än 1 800 patienter med avancerat (inoperabelt eller metastaserande) melanom

I denna metaanalys med samlade data från 12 studier på fler än 1 800 melanompatienter, ser man att överlevnadskurvan når en platå efter cirka 3 års behandling. Uppföljningstiden har hos vissa patienter varit så lång som upp till 10 år.

Den uppskattade 3-årsöverlevnaden för patienter som behandlats med Yervoy är 22 %.

Resultaten visar en konsekvent effekt på långtidsöverlevnaden och baseras på studier för patienter med metastaserande melanom där Yervoy givits i olika doser och med olika behandlingsscheman.

Resultaten presenteras vid 2013 års Europeiska cancerkongress (ECCO-ESMO) i Amsterdam den 28 september och lyfts fram som en av huvudnyheterna i kongressens pressinformation.

- Resultaten från denna analys visar att 26 % av tidigare obehandlade patienter och 20 % av de som fått tidigare behandling fortfarande levde 3 år efter behandling med Yervoy, säger Johan Hansson, docent och överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset. Det är glädjande nyheter med tanke på att metastaserande malignt melanom är en av de mest aggressiva cancerformer som finns. Medelöverlevnaden i sjukdomen var tidigare endast 6-9 månader men denna analys visar att behandling med Yervoy bidrar till att patienter numera lever längre.

Länk till engelsk version

Om Bristol-Myers SquibbBristol-Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa läkemedel som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar. Varje år investerar vi mer än 20 miljarder kronor i forskning och utveckling inom en rad sjukdomsområden med stora medicinska behov, till exempel hiv, cancer, reumatism och diabetes. Bristol-Myers Squibb tar även ett socialt ansvar utanför den egna forskningen. Ett av de viktigare initiativen är Secure the Future, ett program för att hjälpa och stödja kvinnor och barn med hiv/aids i hårt drabbade länder i Afrika. 2006 introducerade vi även Nordic Secure the Future, ett program som sänder nordisk sjukvårdspersonal för att arbeta på hiv/aids-kliniker i Sydafrika och Lesotho.
Läs mer om oss på www.bms.se