Sexuella övergrepp – att se, agera och förebygga - BRIS seminarium den 3 juli

Vad kan vuxenvärlden göra för att se barn utsatta för sexuella övergrepp, ge dem den vård och stöd de behöver och hur kan vi arbeta förebyggande mot övergrepp?

Medverkande:
Göran Harnesk generalsekreterare BRIS
Eva Waltré, chef BRIS stödverksamhet
Patrik Sjöberg, fd. höjdhoppare och författare
Åsa Kastbom, läkare BUP Elefanten
Helene Öberg (MP)
Maria Stockhaus (M)

Moderator: John Chrispinsson

Söndag 3 juli klockan 15.00 – 16.15
Barnrättstorget, Skandiahuset, Tage Cervins gata 3, Visby

Klockan 14.45 serveras kaffe i anslutning till seminariesalen.

Dessutom överlämnar Patrik Sjöberg och Johan Ljungberg från Mikael Ljungbergs Minnesfond 60 000 kronor till BRIS i samband med seminariet.

Barnrättstorget – en plats som belyser barnens rättigheter

Under årets Almedalsvecka anordnar Barnombudsmannen, BRIS, Rädda Barnen, Barn- och Elevombudet, Migrationsverket, samt Skolinspektionen tillsammans Barnrättstorget för att belysa barns rättigheter ur olika perspektiv.

Barnrättstorget är öppet för alla mellan den 3-7 juli. I en serie seminarier diskuteras bland annat hur man kommunicerar med barn i svåra situationer, barn som brottsoffer, ensamkommande barn som söker asyl och barnens rätt till kunskap. Samtliga seminarier hålls på Barnrättstorget med talare som Fredrik Malmberg, barnombudsman, Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen, Dan Eliasson, generaldirektör Migrationsverket, Lars Arrhenius, Barn- och elevombudet, Ann- Marie Begler, generaldirektör Skolinspektionen och Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS.

Barnrättstorget finns i Skandiahuset på Tage Cervins gata 3 i Visby.
För mer information, vänligen kontakta:

Barnombudsmannen, Catherine Johnsson, pressansvarig 08 692 29 64
Barn- och Elevombudet, Skolinspektionen, Joanna Abrahamsson, pressekreterare, 076 129 76 02
Migrationsverket, Johan Rahm, presschef, 010 485 51 55
BRIS, Cecilia Nauclér, presschef, 070 160 88 30