Nationell SKR-mätning: kommunerna som ger dig bäst invånarservice

Nationell SKR-mätning: kommunerna som ger dig bäst invånarservice

Falkenbergs kommun är den kommun som invånarna tycker ger allra bäst medborgarservice. Det visar årets nationella servicemätning från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Brilliant Future. Undersökningen bygger på över 30 000 enkätsvar och visar även vilka ärenden som kommuninvånarna är mest och minst nöjda med.

Årets servicemätning från SKR, som är framtagen och genomförd av undersöknings- och analysbolaget Brilliant Future, visar vilka kommuner som ger sina invånare bäst bemötande och service. Deltagandet är frivilligt för de kommuner som vill medverka och syftar till att möjliggöra en nationell jämförelse som kan användas som en del i kommunens förbättrings- och kvalitetsarbete. Nu står det klart att Falkenbergs kommun, Ängelholms kommun och Skara kommun får bäst betyg i årets mätning, enligt invånarna själva.

- Vi lyckades få ett bra resultat i förra årets mätning också och har pratat mycket om vad som bidrog till det. Vi har fantastiska medarbetare som är otroliga lagspelare och som är väldigt måna om den goda kultur vi byggt upp. Att vi trivs så bra tillsammans tror vi är en nyckel för att ha energi till att göra det där lilla extra i varje möte med våra invånare. Vi pratar mycket om vad vi gör, hur vi gör det och framför allt, varför vi gör det. Vår ambition var att öka vårt resultat ytterligare från föregående år och det har varit en laginsats som alla har gått in för helhjärtat. Vi är jätteglada över att vi lyckats med det, säger Gabriella Hulander, Tf enhetschef på Falkenbergs kommun.

Undersökningen visar på en positiv trend och att medborgarservicen generellt har förbättrats under de senaste åren, däremot varierar resultaten mellan kommunerna kraftigt. Invånarna är mest nöjda med den ärendeservice som kommunerna erbjuder i frågor som gäller vatten och avfall samt kultur, fritid och förening. Minst nöjda är invånarna med serviceärenden som rör miljö (tillstånd och tillsyn) samt gata, park och trafik.

- Mitt tips till kommuner som vill förbättra sig är att börja med att mäta hur invånarna faktiskt ser på servicen. Med hjälp av fakta och data är det såklart lättare att navigera och genomföra förbättringar. Vi vet också att de kommuner som satsar på bra digitala system för medborgarservice även har fler nöjda invånare än de som inte gör det. Det är tydligt att medborgarservicen har förbättrats sedan den här nationella mätningen infördes så därför är det här viktiga insikter att agera på, säger Helena Frennmark, Head of Sales Public Affairs på Brilliant Future.

Kommunerna som ger bäst bemötande och service
      1. Falkenbergs kommun
      2. Ängelholms kommun
      3. Skara kommun

För mer information och statistik, se tillhörande pressunderlag.

alexandra@aderstennorlin.com / +46 (0) 70-771 51 65