Euro Accident och Dina bäst i branschen enligt försäkringsförmedlare

Euro Accident och Dina bäst i branschen enligt försäkringsförmedlare

Euro Accident (Liv) och Dina (Sak) får bäst betyg för sina försäkringar och förmedlingsdiskar. Det visar en ny undersökning från SFM och Brilliant Future som är baserad på över 830 omdömen från försäkringsadministratörer och försäkringsförmedlare i landet. Dessutom visar undersökningen att SEB (Liv) och Allianz (Sak) har förbättrat upplevelsen bland försäkringsförmedlare allra mest under det senaste året.

- Förmedlarbolag och försäkringsbolag skapar värden för både kunder och samhället i stort och vi ser att vår undersökning både engagerar och påverkar branschens utveckling på ett positivt sätt. Det är glädjande med en bransch som ständigt utvecklas och vill förbättras, säger Tove Hässler, vd SFM.

Enkelhet och ett engagerat bemötande påverkar upplevelsen positivt i stor utsträckning. En ai-analys av fritextkommentarer visar mer utförligt att för Liv är tillmötesgående och problemlösande inställning samt snabb och effektiv kommunikation det som påverkar upplevelsen mest positivt. Samtidigt är långa svarstider och svårigheter att nås samt höga premier utan motsvarande värde det som påverkar upplevelsen mest negativt. För Sak är snabb och effektiv kommunikation samt kompetens och engagemang hos personalen det som påverkar upplevelsen mest positivt. Det som påverkar upplevelsen mest negativt för sak är istället långa svarstider och svårigheter att nås samt krångliga digitala lösningar och administrativa processer.

- Det här visar hur viktigt det är att kontinuerligt undersöka förmedlarnas upplevelse för att kartlägga vad som måste förändras. Det gör det lättare att agera mer träffsäkert och skapa förbättring baserat på datadrivna beslut. Affärskritiskt för de bolag i som vill ligga i framkant, säger Ulrika Jonsson, vd Brilliant Future.

Brilliant är en av marknadens främsta plattformar för stärkta kund- och medarbetarrelationer. Med 25 års erfarenhet och 75 anställda förser vi kunder i mer än 50 länder med agerbara insikter som hjälper organisationer att maxa sin fulla potential och stärka relationen till kunder och medarbetare. Det resulterar i faktabaserade beslut, ett helhetsperspektiv och en starkare affär. Läs mer på www.brilliantfuture.se