Produktiva verktyg och appar som hjälper dig att effektivisera din arbetsdag

Det är mycket som ska uträttas under en arbetsdag och ibland kan det kännas som att tiden inte räcker till. Då kan du behöva tekniska hjälpmedel för att effektivisera ditt arbete. Vi har listat några av de verktyg som vi använder och som vi hoppas kan hjälpa dig:

Evernote är verktyget som du behöver för att vara strukturerad på alla enheter. Här kan du samla mötesanteckningar, länkar, presentationer, artiklar och publikationer på ett och samma ställe. Du kan komma åt Evernote på nätet, ladda ner programmet till din dator och appen till din mobiltelefon. Så fort du gör en ny anteckning synkroniseras innehållet på alla enheter. Bra för dig som vill ha struktur på dina saker och som är trött på att skriva lösa anteckningar på datorn som tenderar att försvinna.

Evernote web clipper är ett tillägg du installerar i din webbläsare. Detta tillägg fungerar som en förlängd arm till ditt Evernote-konto där du enkelt kan spara material till dina olika anteckningsböcker genom att trycka på en ikon i din webläsare. På så sätt kan du spara relevanta artiklar, bilder eller ljudfiler som kan komma att användas senare. Bra för dig som letar inspiration eller behöver samla mycket information kring ett ämne.

Trello är ett verktyg som du eller din arbetsgrupp kan använda för att på ett överskådligt sätt följa arbetsflödet i ett projekt eller liknande. Man skulle kunna säga att Trello är som en digital version av en anslagstavla med Post-it lappar över saker som måste göras. Du skapar en anslagstavla per projekt som du sedan fyller med “kort” över delar i projektet. På varje “kort” kan gruppmedlemmar skriva kommentarer, bifoga dokument, checklistor, bilder, osv så att alla medlemmar enkelt kan se var i projektet varje medlem befinner sig. Ett smidigt verktyg för dig eller ditt team som tydliggör arbetsflödet och minimerar antalet långa mail-konversationer och missförstånd.

Boomerang är ett tillägg till epostklienten Gmail som gör att du kan schemalägga e-post att skickas vid ett senare tillfälle. Finns som både gratisversion och betalversion med fler funktioner. Bra för dig som skickar mycket e-post eller innehar en informatörsroll på företaget.

30/30 en app som hjälper dig att strukturera upp din arbetsdag och öka effektiviteten. I appen kan du planera in hela din arbetsdag i olika tidsintervaller. Det enda du behöver göra är att uppskatta hur lång tid varje arbetsuppgift tar. Efter det trycker du på start (glöm ej att även planera in pauser och raster). När den utsatta tiden för respektive arbetsuppgift har gått ut piper (alternativt vibrerar) mobilen till och går över till nästa arbetsuppgift. För att denna app ska hjälpa dig är det viktigt att du stänger ute andra störande arbetsuppgifter såsom att svara på mail eller i telefon. Planera istället in ett tidsintervall för just dessa arbetsuppgifter. Bra för dig som eftersöker mer struktur i din arbetsvardag.

Wunderlist finns som både app och desktop-version. Här kan du skapa dina Att-göra-listor på ett smart och smidigt sätt. Du kan aktivera alarm, sätta slutdatum för varje enskild uppgift, sortera in dina listor i relevanta mappar och dela dem med dina kollegor eller familj. Bra för dig som vill planera ditt arbete både långsiktigt och kortsiktigt.

Momentum är ett tillägg som du installerar på webbläsaren Chrome. Varje gång en ny flik öppnas i din webbläsare presenteras en harmonisk bild, ett tänkvärt citat och klockslaget. Här kan du även fylla i vad som bör vara ditt huvudfokus under dagen och skapa en Att-göra lista. Bra för dig som sitter mycket framför datorn, vill strukturera upp din arbetsdag och njuta av vackra naturbilder mitt i kontorslandskapet.

För er som har möjlighet att lyssna på musik under arbetsdagen så kommer här ett tips på spellistor från Spotify som är framtagna för dig som behöver koncentrera dig. Om du har ett Spotify-konto hittar du dem här:

Deep focus

Peaceful Piano

Brain Food

Har du några tillägg, verktyg, program eller appar som du skulle vilja tipsa om? Kommentera gärna!

• produktivitet
  • evernote