Staten gör för lite för att minska spelmissbruket

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) är kritisk till  hur staten tar sitt ansvar när det gäller spelberoende och skadeverkningarna av spel. Idag presenterar Riksrevisionen en ny granskningsrapport om statens roll på spelmarknaden som ger stöd för den åsikten.

-  Rapporten visar det som alla egentligen vet, nämligen att Svenska Spels uppdrag är ett omöjligt uppdrag,  säger Inger Holmström, kommunikationsdirektör i Paf och Tf ordförande i den nybildade branschföreningen BOS - Branschföreningen för Onlinespel.

- Vill staten på allvar minska spelandets skadeverkningar bör de inleda en dialog om metoder och satsningar på det med de spelbolag som är licensierade inom övriga EU och som redan idag finns på marknaden och vänder sig till svenska spelare.

- Vi är öppna och villiga att påbörja en dialog om hur vi kan bidra, säger Inger Holmström.

BOS som har startats av Paf, Unibet, Bettson, Betfair och Bonnier Gaming, förespråkar en hållbar omreglering av den svenska spelmarknaden där aktörer etablerade inom EU/EES tillåts konkurrera på marknaden på lika villkor samtidigt som ett starkt konsumentskydd upprätthålls. Målet är bland annat en reglering utan restriktioner i förhållande till produktutbud, en öppen och icke-diskriminerande tillståndsprocess och en lämplig och hållbar skattenivå baserad på spelöverskott.

- EU-domstolen har sedan länge fastslagit att ett spelmonopol endast kan rättfärdigas om det går att hävda att det verkligen syftar till och leder till att minimera de sociala skadeverkningarna av spelande. RRVs rapport visar att Svenska spel inte klarar det uppdraget idag, vilket borde leda till en översyn av hur spelmarknaden i Sverige kan omregleras så att seriösa aktörer inordnas under ett tydligt och rättvist regelverk. I en omreglerad marknad skulle också spelarnas säkerhet och liknande skyddsfrågor komma tydligare i fokus .

För mer information om Riksrevisionens granskningsrapport se: http://www.riksrevisionen.se/sv/OM-RIKSREVISIONEN/Pressrum1/Nyheter1/2012/Spelberoendet-riskerar-att-oka/

För ytterligare information:

Inger Holmström Kommunikationsdirektör Paf och T.f. ordförande Branschföreningen för Onlinespel, 0730-82 30 80 eller inger.holmstrom@paf.com

BOS är en branschförrening för Onlinespel som bildatas av BetfairBetsson, Bonnier Gaming, Paf (Ålands Penningautomatförening) och Unibet