Många positiva aspekter i Miljöpartiets nya spelpolitik

Med rapporten ”Politik för en förändrad spelmarknad” som Miljöpartiet presenterade i veckan ställer sig nu samtliga riksdagspartier, förutom Vänsterpartiet, bakom kravet på en omreglerad spelmarknad. BOS tror att Miljöpartiets rapport kan bidra till en hållbar omreglering som svarar mot marknadsutvecklingen både vad gäller spelbolagens förutsättningar och spelarnas krav.

Miljöpartiet konstaterar i sin rapport att den oreglerade delen av spelmarknaden är växande och att riskspelare i hög grad använder de bolag som ligger utanför den reglerade marknaden. Därför motverkar den gällande spelregleringen möjligheterna att nå de mål som finns för den svenska spelpolitiken, vilka är att skapa en sund och säker spelmarknad där skyddsintressen värnas genom att efterfrågan på spel tillgodoses under kontrollerade former, med ambitionen att motverka spelberoende. Miljöpartiet kommer till slutsatsen att nuvarande spelreglering vare sig är verkningsfull eller hållbar och att den svenska spelmarknaden därmed måste omregleras.

-       Det är glädjande att Miljöpartiet har gjort en så noggrann genomlysning av utvecklingen på spelmarknaden och vad förändringar av olika villkor kan komma att betyda för såväl statliga intäkter, folkhälsa som för möjligheter till sponsring av ideella organisationer. Nu har alla riksdagspartier, förutom Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, tagit fram officiella ställningstaganden där de säger sig vilja ha en omreglering. Vi är glada att alla dessa partier förespråkar en licenslösning i det fall man väljer att omreglera marknaden, säger Magnus Silfverberg, VD för Betsson AB och ordförande för BOS.

Miljöpartiet menar i rapporten att det i huvudsak finns två alternativa licenssystem för en omreglerad spelmarknad, ett mer restriktivt och ett mer marknadsliberalt. Efter viss argumentation kring olika skattesatser och marknadsvillkor förordar man den mer restriktiva linjen. Partiet vill samtidigt att en omreglering ska föregås av en ny statlig utredning som belyser möjliga villkor för ett reglerat licenssystem och dess konsekvenser.

-       BOS har i dagsläget inte tagit ställning till exakta detaljer i villkor och skattesatser för en eventuell framtida omreglerad spelmarknad. Det viktiga för oss är att man om man väljer att införa ett licenssystem, utformar det på ett icke diskriminerande och för branschens aktörer kommersiellt gångbart sätt. Systemet måste ta hänsyn till att det inte är möjligt att på ett effektivt sätt blockera olicensierat onlinespel. För att en omreglering ska ha avsedd effekt måste därför de licensierade bolagen kunna erbjuda tillräckligt attraktiva spel och villkor för att inte en stor del av spelarna ska välja att spela på olicensierade bolag, avslutar Magnus Silfverberg.

För ytterligare upplysningar, vänligen kontakta

Magnus Silfverberg vd Betsson AB och ordförande för BOS

0702-71 47 00 eller magnus.silfverberg@betssonab.com

BOS är en branschförrening för Onlinespel som bildatas av BetfairBetsson, Bonnier Gaming, Paf (Ålands Penningautomatförening) och Unibet