Gustav Sjökvist, personlig servicetekniker i Bromma

Bilia skyddar sina anställda och besökare med hjärtstartare

I en nyligen genomförd satsning för att öka säkerheten på sina anläggningar har Bilia AB valt att investera i hjärtstartare från Brandfast Sverige AB. Detta beslut markerar inte bara ett engagemang för medarbetarnas hälsa och säkerhet, utan även en erkännande av vikten av att ha snabb tillgång till livräddande utrustning.

Bilia gör skillnad när det verkligen behövs

Bilias investering av 38 hjärtstartare på deras anläggningar är ett steg i rätt riktning för att skapa en säker och skyddad arbetsmiljö. Genom att prioritera hjärtsäkerheten visar företaget ett starkt åtagande för sina medarbetare och besökares välbefinnande. Att ha hjärtstartare tillgängliga är inte bara ett smart affärsbeslut utan en livräddande åtgärd som kan göra en verklig skillnad när det verkligen behövs.

Gustav berättar om betydelsen av satsning om hjärtstartare på Bilia

Brandfast fick möjlighet att prata med Gustav Sjökvist, personlig servicetekniker och skyddsombud på Bilia, om betydelsen av tillgängliga hjärtstartare.

En ökad trygghet på arbetsplatsen

Gustav beskriver hur det känns att ha en hjärtstartare på arbetsplatsen: "Det känns väldigt tryggt att ha en hjärtstartare på jobbet ifall olyckan skulle vara framme eller om något skulle hända i omgivningen av arbetsplatsen." Han betonar att inte bara han, utan även hans kollegor, känner en ökad trygghet med hjärtstartaren nära till hands.

Snabb respons och livräddande insatser

På frågan om han känner sig tryggare med en hjärtstartare i närheten svarar Gustav bestämt: "Ja, om olyckan är framme så är det bra att kunna agera snabbt och rädda liv. Mina kollegor tycker också att det känns mycket tryggare."

Gustav har fått utbildning i hur man använder hjärtstartare genom en HLR-utbildning för cirka två och ett halvt år sedan. Han berättar att flera av hans kollegor har liknande utbildningar via Bilia, Svenska Sjöräddningen och Ekerö brandvärn, även om de ännu inte haft intern utbildning specifikt på deras anläggning.

Kund ramlade ihop i plötsligt hjärtstopp -Det var bara att ha is i magen och använda de kunskaper jag fått

Gustav delade även en personlig upplevelse från ett år tillbaka när en kund drabbades av hjärtstopp på arbetsplatsen. "Det var första gången jag gjorde HLR och använde hjärtstartare. Vi hade SOS alarm på telefon samtidigt som vi utförde HLR och monterade hjärtstartaren," berättar han. "Det var bara att ha is i magen, hålla lugnet och använda de kunskaper jag fått från HLR-utbildningen."

Trots den obehagliga känslan av situationens allvar, kände Gustav en trygghet i att vara utbildad och visste att professionell hjälp var på väg. "Jag hade ett lugn om att jag faktiskt är utbildad i det här. Ambulans, akutläkare, brandkår och polis var på väg också som har mer utbildning och erfarenhet än vad jag själv har," säger han.

När ambulansen anlände, tog de över räddningsinsatsen. "Ambulansen kom och tog över. Då var han i ett väldigt groggy tillstånd och kunde inte prata, men han var vid liv när ambulansen tog honom härifrån arbetet," berättar Gustav. Efter händelsen har de dock inte fått någon återkoppling om hur det gick med personen i fråga.

Förberedelser och lättillgänglighet

Gustav är övertygad om att de är väl förberedda på sin arbetsplats på Bilia i Alvik för en akut hjärthändelse. "Jag känner mig väldigt lugn om det skulle hända igen," säger han. Hjärtstartaren är placerad i receptionen, en central och välbesökt plats, vilket gör den lättillgänglig för alla anställda och kunder.

Gustavs roll med fokus på säkerhet

Gustav har arbetat på Bilia sedan våren 2017 och har varit skyddsombud och förtroendevald i två och ett halvt år. Hans roll innebär ett starkt fokus på säkerhet, och han ser hjärtstartarens betydelse på arbetsplatsen som avgörande. "Efter HLR-utbildningen blev jag även SMS-livräddare, så om någon i min närhet oavsett var jag är skulle få ett hjärtstopp kan jag rycka ut och försöka rädda liv," berättar han.

Bilias initiativ för säkerhet

Bilias satsning på hjärtstartare visar på ett starkt engagemang för säkerhet och beredskap. Gustav Sjökvists erfarenheter och reflektioner visar hur viktiga dessa investeringar är för att skapa en tryggare arbetsmiljö och rädda liv.

Bilia har alltid varit engagerade i att skapa en säker och trygg arbetsmiljö. Genom att investera i hjärtstartare visar företaget en proaktiv inställning till att minimera risken för allvarliga hälsoincidenter på arbetsplatsen.

Fördelarna med hjärtstartare på arbetsplatsen:

• Ökar chansen att överleva med 75%: Hjärtstartare på arbetsplatsen kan vara avgörande i en nödsituation. Att ha en hjärtstartare tillgänglig kan öka chansen att överleva en hjärtstopp dramatiskt, med upp till 75%. Tid är avgörande, och att kunna tillgå en hjärtstartare inom 180 sekunder kan vara skillnaden mellan liv och död för den drabbade.

• Trygghetskänsla: Att ha hjärtstartare på plats skapar en trygg arbetsmiljö för både anställda och kunder. Det visar omsorg om medarbetarnas välbefinnande och att man som arbetsgivare tar deras hälsa på allvar.
  • Enkel användning: Hjärtstartaren guidar användaren steg för steg genom processen på ett pedagogiskt sätt, vilket gör det möjligt för vem som helst att agera snabbt och effektivt i en nödsituation.

Så här använder du en hjärtstartare

1. Starta hjärtstartaren
Vissa hjärtstartare startar automatiskt när du öppnar locket. Andra behöver du trycka på en klassisk startknapp för att den ska komma igång.

2. Lyssna på instruktioner
Alla hjärtstartare har tydliga röstinstruktioner. Om du är hörselskadad eller befinner dig i en bullrig miljö så finns det vissa hjärtstartare som även har display eller lysdioder som talar om var i scenariot du är.

3. Placera elektroder
Ta en elektrod i taget och placera dem som bilderna visar. En elektrod under höger nyckelben och en elektrod cirka 10 cm under vänster armhåla. Elektroderna måste placera på bar och torr hud. Stryk ut eventuella luftbubblor.

4. Tryck på chockknappen
Du kan endast ge en chock/ stöt när chockknappen lyser. Du kan således aldrig “råka” ge en stöt till någon. Hjärtstarten analyserar hjärtat och känner av om det är möjligt att ge en stöt eller inte.
“Chock rekommenderas, tryck på den blinkande knappen”

5. Hjärt-lungräddning
Efter att hjärtstartaren bett dig att antingen ge en chock eller ej så ska du utföra HLR i två minuter. De flesta hjärtstartare hjälper dig att hålla takten och alla kommer meddela dig efter två minuter när det är dags för nästa analys och ev. en till stöt.