Ingen vill diskriminera, ändå sker det - fullsatt konferens om psykisk ohälsa i Göteborg

Ingen vill diskriminera – ändå sker det. Men det är också en fråga som engagerar många.

Personligt ombud på Bräcke diakoni arrangerar en erfarenhetskonferens i Göteborg, på ämnet negativ särbehandling av personer med psykisk funktionsnedsättning. Konferensen är fullsatt, med representanter från bland annat arbetsförmedling, försäkringskassa, socialtjänst, myndigheter, psykiatri och olika brukarorganisationer bland publiken.

- Vi försöker ta reda på vilka faktorer som ligger bakom den negativa särbehandlingen av personer med psykisk ohälsa. Ökad medvetenhet är en bra början, säger Anna-Lena Slibar, verksamhetschef på Personligt ombud.

Medverkar gör bland annat NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa) och jurister från Göteborgs rättighetscenter.

Även politikerna är engagerade i frågan och konferensen avslutas med reflektioner från Monica Selin, ordf. (KD) och Kerstin Brunström, vice ordf. (S) i Psykiatriberedningen Västra Götalandsregionen och Västra Götalandsregionens kommitté för mänskliga rättigheter med ledamöterna Bosse Parbring (MP) och Kristina Körnung (MP).

- Jag hoppas att deltagarna lyfter frågan till sig själva och sina egna organisationer och att vi kan nå samhällsförändring, säger Anna-Lena Slibar.

Plats: Länsstyrelsens Hörsal, Stora Badhusgatan 2 B, Göteborg
Datum:17 Mars 2016