Bräcke diakoni utökar i Mälardalen. Planerar för nytt vård- och omsorgboende i Nacka.

Bräcke diakoni satsar på nytt äldreboende i Nacka

Bräcke diakoni tar steget till ytterligare ett vård- och omsorgsboende i egen regi i Mälardalen. Tack vare ett samarbete med Ikano Bostad kan vi erbjuda 68 nya platser på Solsunda i Nacka inom fem år. Satsningen är ett led i vår strategi att finnas till för fler.

Vi är glada att kunna erbjuda Nackaborna ännu en idéburen aktör, säger Maude Kardell Wahlbäck, välfärdhetsstrateg på Bräcke diakoni.

Med hjälp av engagerade medarbetare som gör skillnad vill vi på Bräcke diakoni skapa en meningsfull vardag för fler. Hos oss ska man kunna leva livet – hela livet.

Bräcke diakoni har lång erfarenhet av äldreomsorg och driver idag flera boenden i Stockholmsområdet samt daglig verksamhet för vuxna med funktionsnedsättning. I andra delar av landet har vi även LSS-verksamheter, rehabilteringscenter, och vårdcentraler.

I Nacka kommer vi både vända oss till personer med kognitiv sjukdom(demenssjukdom) samt till personer med omvårdnadsbehov. Det är den anrika herrgårdsbyggnaden Solsunda, tidigare Skuru gård, som fungerat som behandlingshem ända sedan förra sekelskiftet, som nu sålts till Ikano. Denna kommer renoveras och en ny äldreomsorgsdel byggas med 68 lägenheter i tre plan.

Bräcke diakoni kommer att hyra fastigheten av Ikano som äger och förvaltar den.

Det känns extra roligt att vi hittat ett samarbete med Ikano Bostad som delar våra värderingar och vill bidra med samhällsnytta, säger Maude Kardell Wahlbäck.

Vårt ständigt pågående förbättringsarbete, vår starka koppling till högskola och forskning samt våra pågående innovationsprojekt gör Bräcke diakoni till en innovativ välfärdsaktör som bidrar till samhällsutvecklingen.

Att vi är idéburna betyder att vi bärs av en idé men också att vi inte gör några vinstuttag. Allt eventuellt överskott återinvesteras i våra verksamheter.