Foto: Elding Oscarson Arkitekter

BRA bygger nya Frihamnskyrkan

Öppenhet, gemenskap och en förebild – så lyder ledorden bakom Smyrnakyrkans nya byggnad. Under hösten 2020 kommer BRA ta det första spadtaget och påbörja nyproduktionsprojeketet som ska vara färdigställt 2022.

Planerna för den framtida Smyrnakyrkan har pågått länge. Under 2019 röstades det igenom hos församlingen och sedan dess har ärendet tagit många rundor mellan både olika arkitekter och entreprenörer. Men nyligen blev det klart – BRA får förtroendet att bygga den nya frihamnskyrkan, ritad av Elding Oscarson Arkitekter.

Som första byggnad på plats i nya Frihamnen vill Smyrnakyrkan vara en förebild och ledstjärna. Med dess unika design menar kyrkan att sprida en inbjudande aura och uttrycka gemenskap – något som vi på BRA ser fram emot att få förmedla. Nyproduktionsprojeket har planerad byggstart under sista kvartalet 2020 och planeras vara färdigställt 2022. I den 9000 kvadratmeter stora totalytan, fördelat på fem våningar och källare, kommer kyrksalar, utbildningssalar, verksamhet inom omsorg och kontor rymmas.

Byggnadens mittpunkt kommer centreras av en storskalig kyrksal med plats för 1200 besökare. Med grundtanken på öppenhet är såklart ljusinsläppet i fokus – och byggnaden kommer därför konstrueras till stor del av stora glasväggar som verkligen låter dagsljuset sprida sig fint inomhus. Den övre delen av fasaden kommer prydas av ett vackert trä-inspirerat vävmönster för att verkligen fånga den rika hamnmiljön.

Under det sista kvartalet av 2020 förväntas första etappen påbörjas, med bland annat grundarbete och pålning.