I bild från vänster: Johan Lejonthun, Sebastian Mattsson, Magnus Andersson, Bjarne Fjellanger, Filip Stefansson, Jenny Tonning och Andreas Leandersson.

BRA Bygg tecknar ramavtal för byggnation i Forsåker

BRA Bygg har tecknat ramavtal med det kommunala bolaget Mölndala Fastighets AB som leder stadsutvecklingen av Forsåker. Den första detaljplanen har vunnit laga kraft och nu ska första byggetappen starta. Den innefattar ombyggnation av äldre bruksbyggnader samt nybyggnation längst Kvarnbygatan i Mölndal.

Nyligen signerades ramavtalet mellan Mölndala Fastighets AB och BRA Bygg (Billström Riemer Andersson Bygg AB). Avtalet gäller i 4 år och innefattar bolagets renoveringsprojekt i två etapper med total sju historiska byggnader och nybyggnation av två kvarter längst Kvarnbygatan. Här ska upplevelseplatsen Papyr växa fram som blir ett besöksmål där kultur, skapande och människor möts.

- Det är en stor ära att få förtroendet att bli en del utav ett av Västsveriges största stadsutvecklingsprojekt, med sin unika historia, karaktär och vision. Att både renovera industribyggnaderna och komplettera dem med modern arkitektur gör detta till ett spännande och komplext uppdrag. Det är ett fantastiskt roligt projekt som vi ser fram emot att förverkliga tillsammans, säger Magnus Andersson, VD på BRA Bygg.

BRA Bygg kommer att ansvara för projektering och byggnation i en samverkansentrepenad. Genom hela projektet kommer båda parterna att arbeta nära tillsammans ifrån planering till utförande med syfte att styra mot projektets gemensamma mål avseende ekonomi, kvalitet och tid.

- Det har varit en genomarbetad process och därför känns det extra bra att vi har signerat avtalet. BRA Bygg har en lång och gedigen erfarenhet kring samverkansprojekt, så nu ser vi fram emot att äntligen kunna starta i gång och skapa fina resultat tillsammans, säger Bjarne Fjellanger, VD på Mölndala Fastighets AB.

Under hösten 2024 startar projekteringen av första etappen, här ingår renovering av två bruksbyggnader samt byggnation av de två kvarteren som beräknas stå klart 2027. I ett av de nybyggda husen ska matvarukedjan City Gross att ha sin butik i entréplan och ovanpå ska Kynningsrud bygga 140 bostadsrätter. Även ett regionalt danscentrum ska öppna i en av de äldre byggnaderna som ska rustas upp.

Den andra etappen startar därefter och innehåller resterande fem bruksbyggnader som är placerade mitt i Forsåker.

Om Forsåker:

Forsåker blir en helt ny stadsdel med Mölndals Innerstad och Kvarnbyn som närmsta granne. Här ska 3000 nya bostäder och 4000 arbetsplatser växa fram bland ett rikt kulturliv i en vacker omgivning. Platsens 300-åriga historia som pappersbruk och forsen som strömmar genom området ger Forsåker sin unika karaktär. De historiska byggnaderna ska kompletteras med modern arkitektur och kommer att fyllas med nytt liv som får Forsåker att växa till en betydande destination. Projektets omfattning är Mölndal Stads största stadsutvecklingsprojekt någonsin.