Utvecklad ergonomi med multi-touch

Utvecklad ergonomi med multi-touch

Vid SPS/IPC/Drives-mässan i Nürnberg, introducerade B&R enheter som möjliggör multi-touch input i industriella miljöer. Inom industriell automation, har det varit en stark och konsekvent trend mot pekskärmar i över ett decennium. De har även brutit igenom på ett bra sätt i hygien-relaterade branscher som livsmedel och läkemedel. "Pekskärmar kommer sannolikt inte att helt ersätta enheter med fysiska knappar ", säger Raimund Ruf, chef för HMI Business Unit på B&R. "Icke desto mindre kommer de att fortsätta att avancera i fler och fler områden på grund av deras mångsidighet. Samtidigt ser vi mycket mer betoning på användarens ergonomi, både i hur panelhårdvaran monteras samt i utformningen av användarens gränssnitt. "

Två fingrar ergonomi

Den multi-touch teknik som vi känner igen från smartphones – som kan upptäcka och utvärdera förekomst av två eller flera beröringspunkter på skärmen på samma gång - ger nästa stora språng i innovation inom maskintillverkning.

Det utlovar en betydande ökning av användbarhet genom att förenkla driften av systemet och samtidigt öka säkerheten. Operationer där ena handen används för att öppna upp en meny medan den andra ställer in parametrar är definitivt en möjlighet. Detta skulle eliminera behovet av att hoppa fram och tillbaka mellan undermenyer och samtidigt öka den övergripande förståelsen i applikationen. Operatören har möjlighet att komma dit han behöver snabbare eftersom komplexa menylager kan elimineras. Hantering av listor skulle också förenklas eftersom operatören enkelt kan bläddra igenom innehållet i stället för att behöva förlita sig på smala rullningslister.

Driftsäkerheten kan också ökas genom att tillämpa metoder som blockerar vissa åtgärder innan en ytterligare knapp trycks in samtidigt med den andra handen. Även om detta inte ersätter död-mans grepp kontroller ännu, kan multi-touch-funktion som används på detta sätt förhindra att kritiska operativa steg genomförs oavsiktligt.

Produktpresentation vid SPS/IPC/DRIVES mässan

B&R presenterade sina egna multi-touch teknik produkter på SPS/IPC/DRIVES mässan i form av en 21,5 "Full HD Automation panel för montering på en bärarm. Dess massiva glasyta gör den lätt att rengöra och ger operatören utmärkta haptiska egenskaper.

Kategorier

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

B&R Industrial Automation AB

Hyllie Allé 31