Stor potential för energibesparing med B&R servoteknik

Stor potential för energibesparing med B&R servoteknik

"Summan av många enskilda åtgärder kan visa sig vara mycket betydande. När du använder rätt komponenter, kan stora mängder energi sparas kring drivsystemen med relativt liten insats," säger Alois Holzleitner, Business Manager för Motion Control på B&R.

Optimal ställdonsdimensionering minskar energiförbrukningen

B&R gör det möjligt att drivsystem dimensioneras på ett målinriktat sätt med hjälp av verktyget SERVOsoft från ControlEng. Massorna som ska flyttas och de enheter som behövs för att göra jobbet kan matchas perfekt, vilket minskar energiförbrukningen till ett minimum.

För komplexa maskiner där rörelser utförs i följd, frigörs ofta den kinetiska energin i bromsmotstånd i form av värme. Genom att ansluta ACOPOSmulti servodrivenheter via DC-buss, kan upp till 30 % av energin som används vid en förflyttning sparas. Bromsenergi lagras i kondensatorer och görs tillgänglig vid en efterföljande acceleration. Användaren vinner inte bara effektiv användning av energi, utan även ett svalare styrskåp, då värmen från motstånden är betydligt lägre.

Aktiv energiåtermatning sparar upp till 80%

I de fall där bromsning och acceleration i en grupp av axlar inte ofta äger rum samtidigt, kan en ytterligare ökning av energieffektiviteten uppnås genom aktiv energiregenerering till elnätet. Även om all bromsenergi tas i bruk, är oundviklig friktion den enda källan till förlust. Med hjälp av det moderna ACOPOSmulti drivsystemet, är det möjligt att kostnadseffektivt regenerera upp till 80 % av den energi som tidigare förlorats som värme i motstånd.

Energibesparande åtgärder görs möjligt av B&R genom att använda kylelement vid installationen av drivsystem. Detta ger möjlighet att använda energi från värmeförluster som uppstår i servodrivenheter där den behövs, via vätskecirkulation och en värmeväxlare. "En stor fördel med kylelement teknik är att en separat kylenhet inte längre behövs för styrskåpet. Detta ger besparingar på upp till 23 %," säger Alois Holzleitner.

Ytterligare en energibesparing genom att använda produkter ur ACOPOSmulti familjen är genom att korrigera den totala effektfaktorn (TPF) till 1,0. Medan konventionella omriktare med en liten TPF uppvisar betydligt högre effektiv energiförbrukning, vilket leder till onödiga förluster i matarledningar och transformatorer, kan den aktiva strömtillförseln i ACOPOSmulti se till att energi används effektivt. "Detta kan spara upp till 50% av kostnader för infrastruktur genom att minska storleken på ledningar, komponenter och säkringar, " säger B&Rs verksamhetschef.

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

B&R Industrial Automation AB

Hyllie Allé 31