Inte bara effektiv, den är smart också: Nästa generations Automation Studio

Inte bara effektiv, den är smart också: Nästa generations Automation Studio

Med Automation Studio 4, har B&R skapat en helt ny väg framåt vad gäller smart programmering. Många praktiska och automatiska funktioner som funktionell hårdvarumodellering, versionshantering, samarbetsverktyg och objektprogrammering, tar programutveckling till en helt ny nivå av effektivitet.

"Det enda sättet ett utvecklingssystem kommer att lyckas i det långa loppet är om det kan ge utvecklare ett enkelt sätt att hantera sina allt mer komplexa program,” förklarar Dr Hans Egermeier, chef för Automation Studio Business Unit på B&R. Han arbetar i nära samarbete med externa experter inom användbarhet för att se till att Automation Studio uppfyller detta viktiga krav.

Parallell utveckling accelererar tid till marknaden

Modularisering av projektet är ett område som gör arbetet med Automation Studio 4 smartare. Det gör att enskilda projekt kan delas upp i hanterbara bitar så att flera utvecklare kan arbeta med dem samtidigt. Det nya integrerade versionshanteringssystemet garanterar stabilitet och konsekvens.

Maskinvarukonfiguration - ofta det första steget i systemutveckling –hanteras genom att arrangera fotorealistiska bilder av komponenter i en systemdesign. Den automatiska tilldelningen av nödvändiga parametrar för konfigurationen sparar en otrolig mängd tid och förhindrar fel.

Mekatroniskt stöd levereras som standard

För konsekvent och enhetlig utveckling av mekanik, elektronik och automation levereras Automation Studio 4 utrustad med ett gränssnitt till EPLAN Electric P8, som gör att ECAD projekt och hårdvarukonfiguration i Automation Studio kan synkroniseras. Liknande gränssnitt till simuleringsprogram gör det möjligt att kontrollera resultaten av utveckling eller, omvänt, att använda resultaten av simulering som en utgångspunkt för systemdesign.

Kommunikation via OPC Unified Architecture skapar kompatibilitet med många system från andra leverantörer, medan direkt stöd för Web teknik förenklar utveckling av visualisering, processövervakning och diagnostiska tillämpningar.

Smartare programmeringsspråk och mallar

Avancerade funktioner för objektorienterad programmering med C++ gör programmering med klasser och objekt mycket enklare. En smart editor utnyttjar bibliotek och delar av kod som redan är programmerat för att ge sammanhangsberoende förslag. Under utvecklingen accelererar även visualiseringsmallar design av användargränssnitt.

"Automation Studio 4 inte bara bidrar till att skapa tydligt strukturerad programarkitektur när ett projekt utvecklas, utan också när man utformar nya varianter och optioner eller utför projektunderhåll ", säger Egermeier. "Dess smarta funktioner ger optimalt stöd för att snabbt och enkelt utveckla hållbara lösningar. "

För mer information, besök vår hemsida www.br-automation.se

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

B&R Industrial Automation AB

Hyllie Allé 31