Fastighetsbox

Dispens vid installation av fastighetsbox

Det finns en några förutsättningar för en godkänd installation av postbox.

1. Den första är att fastighetsboxen skall vara godkänd hos Rise.
  2. Den andra är att fastighetsboxen också uppfyller kraven för godkännandet hos Rise. Det räcker inte med att det finns ett certifikat för modellen, utan varje enskild box som levereras måste uppfylla kraven.
  3. Den tredje är att postboxen ska vara korrekt installerad. En korrekt installation betyder att inkasten ska vara installerade, inte för lågt, och inte för högt, samt att facken är korrekt uppmärkta.

Dispens innebär att användaren av anläggningen får undantag från någon av reglerna. Det går egentligen inte att få dispens för punkt 1 eller 2. Fastighetsboxen måste vara godkänd och uppfylla kraven. Det finns ingen möjlighet att få undantag från det.

Det går under vissa omständigheter att få dispens från två krav, och de avser själva installationen.

1. En person som inte kan hämta sin post i postboxen kan under vissa förutsättningar fortsätta att få sin post utdelad till sin lägenhet. Det gäller personer över 80 år, eller som har sjukdom eller rörelsehinder som gör att denne inte kan hämta sin post. Det måste fortfarande finnas ett postfack i anläggningen.
  2. Vid vissa tillfällen kan det vara omöjligt att finna en plats att installera postboxarna korrekt i eller i anslutning till trapphuset. Det kan då vara möjligt att få dispens för att installera översta inkastet något över 1600 mm eller nedersta inkastet något under 700 mm. Det är arbetsmiljöombudet hos postutdelaren som beviljar dispens.

Forum För Fastighetsboxar, FFF, som är den organisation som ansvarar för implementering av fastighetsboxar på uppdrag av de fria postutdelarna, har stramat in dispenser över åren, och det finns anledning att utgå från att det kommer att bli svårare att få dispens framgent.

För några år sedan var det till exempel förhållandevis enkelt att få dispens för 10 postfack på höjd, den möjligheten begränsade FFF och det är idag i princip omöjligt att få undantag för 10 fack på höjd, eller 9 eller 8 fack på höjd för modeller som inte klarar installationshöjderna.

Den som avser att söka dispens gör det genom att mejla till service@fastighetsboxar.se