Topp 5 saker att tänka på när du köper postboxar för utomhusbruk

Topp 5 saker att tänka på när du köper postboxar för utomhusbruk

Topp 5 saker att tänkta på när du köper postboxar för utomhusbruk

Fastighetsboxar utomhus befinner sig i en betydligt tuffare miljö än de monterade inomhus. I Sverige har i princip alla postboxinstallationer gjorts inomhus. Det finns en tradition i Sverige för brevbäraren att komma in i trapphusen, för att dela ut i inkasten. När postbox installeras, är det enkelt att placera den i trapphuset.

Sedan några år har det blivit allt vanligaste med postboxar även monterade utomhus, främst beroende på att också radhusområden och andra bostadsområden där det är svårt för brevbäraren att ta sig runt med bil, behöver installera fastighetsboxar.

För att göra det enklare för dig att välja ditt system för utomhusbruk, listar vi här de 5 viktigaste faktorerna att tänka på.

1. Plåtar – välj en postbox tillverkad i varmförzinkad plåt eller Magnelis. Det klart mest hållbara materialet utomhus är Magnelis. Elektronförzinkad, elektrongalvanizerad plåt fungerar mindre bra utomhus. Materialet skyddar sig själv genom att offra galvaniseringen, och ett tunnare lager som det är i elektrongalvaniserad plåt kommer fortare att försvinna och rosten kommer att få grepp långt tidigare än i varmförzinkad plåt och Magnelis.

2. Pulverlack – välj en fastighetsbox tillverkad i en UV-beständig färg av hög kvalitet. Annars kommer lacken att blekna på kort tid. Särskild om boxen är placerad i direkt solljus.

3. Lås – välj en fastighetsbox med ett lås avsett för utomhusbruk. Låset ska vara behandlat med fett som tål minst 20-30 minusgrader. Låshuset bör också vara dränerat, alternativt att det finns ett lock eller annat skydd som försvårar fukt att ta sig in i låset.

4. Ett bra tak eller skyddsdörrar – det finns krav på hur en fastighetsbox ska se ut och fungera. Det gör att det alltid finns viss risk att fukt letar sig in i boxen vid dåligt väder. Att välja ett tak som skjuter ut minst 15 cm, och gärna med sidoskydd ger ett överlägset skydd, och håller också posten torr när den sorteras in eller tas ut. Ett alternativ till skyddande tak är skyddsdörrar. Ska boxarna monteras extra utsatt går det att kombinera ett bra tak med skyddsdörrar.

5. Garantitid – var noga med att välja en leverantör som ger minst 10 års garantitid, helst mer. Garantitiden ger en bra indikation om hur lång tid leverantören kommer att ta ansvar för eventuellt rost eller andra problem med boxen.