Måste man vara hemma vid hemleverans?

Måste man vara hemma vid hemleverans?

Hemleverans betyder att paketleverantören kommer att ta med paketet hem till dig för att avlämna det. Det finns olika tjänster som används, dels beroende på vilken distributör som används, och dels beroende på vilken tjänst som avsändaren använder sig av.

Ibland kan det vara så att mottagaren måste vara hemma vid leverans, och om personen inte är det, går paketet tillbaka till avsändaren. Det kan gälla om paketet består av känsligt eller dyrt innehåll. Den typen av paket skickas normalt med budbil. Då kan paketet köras ut på nytt, till du kan ta emot paketet själv.

Vanligare är att ett försök görs att leverera paketet vid dörren. Är du inte hemma skickas paketet till närmaste utlämningsställe. Du får ett sms, mejl eller brev om att hämta ut paketet, och du kan hämta ut det när det passar, och det senast inom 1-2 v från att det anlände till utlämningsstället.

Det kan också vara så att leverantören försöker lämna paketet till dig, men om du inte är hemma, så placeras paketet vid dörren, eller ibland vid en plats i närheten av dörren som du anger. Det kan vara på baksidan av ett hus, eller i ett paketfack i anslutning till fastigheten.

Svaret är att du som regel inte behöver vara hemma vid hemleverans, men det går fortare att få paketet om du är det, och det är mindre risk att paketet förkommer.