Hur sorteras post?

Hur sorteras post?

Sortering av post är process som omfattar maskinell och manuell hantering av ditt paket. Processen innefattar flera steg. Om vi följer ett brev från att det lämnar avsändaren till att det är överlämnat till mottagaren, ser det normalt ut ungefär enligt nedan.

Kalle, som bor i Ystad, ska posta ett brev till Bolagsverket i Sundsvall. Efter att ha färdigställt dokumentet, skriver han adress på kuvertet, frankerar och går till närmaste gula brevlåda. Han lägger brevet i brevlådor.

De gula brevlådorna töms som regel varje vardag. Tiden och vilka dagar de töms, står på brevlådan. De hämtas av mindre bilar som kör till en av flera knutpunkter för post. Posten samlas här, och körs med större bil till en av Sveriges nio brevterminaler. De här terminalerna ligger i Årsta, Rosersberg, Malmö, Alvesta, Göteborg, Nässjö, Hallsberg, Sundsvall och längst i norr Umeå.

I vårt fall kommer den större lastbilen att köra posten till Malmö, där avläsning av adress sker. Avläsningen och sortering sker av en robot som arbetar ungefär tio gånger snabbare än vad en människa klarar av. När avläsning skett stämplas brevet med en kod. Koden säger vart brevet ska. Kalles brev ska till brevterminalen i Sundsvall, som hanterar det postnummerområde där Bolagsverket ligger.

När brevet kommer till Sundsvall kommer det till en ny maskin, som sorteras det i en ny maskin som sorterar upp alla brev som kommer till Sundsvall i flera tusen riktningar. Riktningarna motsvarar stora kunder, brevbärare eller brevbärarkontor.

En distributionsbil kör posten från centralen direkt till Bolagsverket, då det är en mycket stor mottagare av post, och posten har nu levererats.