Har posten rätt att öppna paket?

Har posten rätt att öppna paket?

Posten har ingen rätt att öppna brev eller paket. Att öppna annans brev eller paket är ett brott enligt 4 kap. 8 § brottsbalken. Det betyder alltså omvänt att ingen annan än mottagaren, utan lov, har rätt att öppna annans paket. Inte ens en vårdnadshavare har rätt att öppna brev ställda till den de har omsorg om.

Undantag till den regel finn om det finns misstanke om brott som involverar vapen, droger eller andra farliga föremål. Brevet kan också öppnas om det kan anses utgöra en säkerhetsrisk eller fara för allmänheten. En sådan process, att öppna brev när det finns risk för brott, görs i samarbete med polis och andra myndigheter.

Straffet för den som öppnas annans brev eller paket utan lov är böter eller fängelse i upp till två år. Det är ett strängare straff än snatteri, och jämförbart med stöld av lite större värde.