Nytt räntebesked: Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad

Nytt räntebesked: Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad

Under torsdagsförmiddagen meddelade Riksbanken att styrräntan förblir oförändrad. Inflationen är nu nära målet på 2% och konjunkturen svagare. Förutsatt att inflationsutsikterna står sig kan styrräntan sänkas två eller tre gånger till innan året är slut.

27 juni-2024
Under en pressträff på torsdagsförmiddagen meddelade riksbankschef Erik Thedéen att styrräntan ligger kvar oförändrad på 3,75 procent. Ett beslut som var väntat och som många redan spekulerat kring. Inflationen sjunker tillbaka och konjunkturen går svagare, faktorer som påverkar penningpolitiken.

Under pressträffen betonade Erik Thedéen flera gånger vikten av att sänka styrräntan stegvis, då det fortfarande finns risker.

– Resan ner till 2 procent (Riksbankens mål) är inte spikrak, sade han.
Riksbankschef Erik Thedéen

Sedan slutet av förra året har inflationen utvecklats positivt och sjunkit till 3 procent. Senaste utfallet var dock något högre än väntat (energipriser exkluderat) vilket visar på att det kan komma bakslag när inflationen anpassas till målet. Detta visar på hur viktigt det är att sänka styrräntan stegvis.

Eftersom inflationen ser ut att utvecklas väl, konjunkturen bedöms vara något svagare och kronans växelkurs är något starkare. I sin prognos för ränteutvecklingen bedömer Riksbanken att den under årets tredje och fjärde kvartal kommer ligga på 3,67 och 3,33 procent i snitt.

De informerar också att om inflationsutsikterna inte förändras kan styrräntan komma att sänkas två eller tre gånger under andra halvåret av 2024. Men det finns fortfarande osäkerheter kring både inflation och ekonomi i både Sverige och internationellt, vilket kan påverka räntan åt båda håll.

Beslutet om styrräntan tillämpas från den 3 juli.

Styrräntans utveckling de senaste åren

Källa: Riksbanken

Bovision,
tel: +46 (0)31-55 32 22, e-post: info@bovision.se

bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar.