Fler bostäder till salu i dag än i februari Den låga räntan på bolån pressar priserna uppåt

Bostadsbarometern:

Fler bostäder till salu i dag än i februari

Den låga räntan på bolån pressar priserna uppåt

Det finns fler bostäder till salu i dag i tjugofem av landets största kommuner jämfört med februaris Bostadsbarometer. Efterfrågan av bostäder i storstäderna är dock större än utbudet. Tendensen är att utbudet just nu ökar.

Bovisions genomgång omfattar antal bostäder som var till salu på www.bovision.se under en veckodag (vecka 13) i mars.

-Det är stor efterfrågan av bostäder samtidigt som antal bostäder till salu är begränsat. Det pressar upp priserna. Den historiskt låga räntan på bostadslån bidrar också till en ökad efterfrågan på bostäder, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

Flertalet experter på bolån från olika finansinstitut tror att den så kallade korta bolåneräntan ligger kvar på dagens låga nivå i drygt ett år till innan den vänder uppåt.Riktigt långa räntebindningstider kan så småningom kanske bli en ganska billig försäkring. Men det går sannolikt att avvakta ett tag till innan man binder lånen, enligt experterna, om man inte väljer att ligga kvar i rörlig tremånaders ränta även i fortsättningen.

Enligt Finansinspektionen så uppgick hushållens lån vid utgången av år 2014 till 3 259 miljarder kronor. Det motsvarar knappt en tredjedel av hushållens finansiella tillgångar. Skuldökningen har ett säsongsmönster. Det är under andra kvartalet, då många hus och lägenheter byter ägare, som lånen normalt ökar mest.

Andra kvartalet och speciellt majmånad brukar vara så kallad ”all time high” då det gäller bostadsmarknaden. Då säljs och köps flest bostäder. Startskottet brukar vara då våren kommer och runt påskveckan. Då plötsligt tar sig folk tid att gå på bostadsvisningar.

Bovisions Bostadsbarometer i mars visar att det är fler bostäder till salu i drygt hälften av de tjugofem kommuner som ingår i Bovisions genomgång jämfört med februari. I övriga kommuner har utbudet av bostäder minskat något. Totalt är dock utbudet i mars större jämfört med februaris genomgång.

I Göteborg, där utbudet av bostäder till salu varit lågt, visar på en uppgång under mars månad medan Stockholm hade något färre bostäder till salu vid Bovisions genomgång än månaden innan. Även utbudet i Malmö visar en svag nedgång. En förklaring i Malmöregionen kan vara att bostadsägare väntar med att sälja bostaden eftersom priserna gått ned. Flertalet danskar köper inte längre sin bostad i Malmöområdet eftersom priserna på bostäder gått ned i Danmark.

Bostäder till salu är en ögonblickbild. Genomgången visar de bostäder som var till salu på Bovision under en dag denna vecka. Det utbudet har jämförts med samma ögonblicksbild under en dag i februari och i november. Se tabell nedan.

Branschstatistik visar på en svag prisuppgång i hela landet. Det är i storstäderna som efterfrågan är störst. Många vill bo centralt vilket pressar upp priserna på bostadsrätter. Trycket på bostadsrätter är inte lika hårt i mindre städer. Där söker man ofta villaboende. I flera mindre städer har exempelvis priserna på bostadsrätter gått ned.

-Till vilket pris en bostad blivit såld för kan man se via slutpris.se som man hittar en länk till på Bovision, säger Peter Rydås.

Bostadsutbudet i tjugofem
av landets största kommuner- villor, radhus och bostadsrätter
Kommuner november februari mars
Stockholm 1 962 1 730 1 588